Datowanie: | 2017 |
Technika: | |
Materiały: | plik cyfrowy, HD Video |
Rozmiar: | min. 7 min, sekundy 35 |
Data nabycia: | 09.07.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/150 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Film Agnieszki Polskiej stanowi sekwencję obrazów, w której wyróżnionym motywem jest animowana tarcza Słońca, poruszająca oczami i ustami. Jej widok poprzedzony jest obrazem błękitnej kuli ziemskiej zasnutej chmurami, również wyposażonej w oczy i usta.
To twarz Ziemi formułuje tytułowe pytanie. Kolejne obrazy są rodzajem wyliczenia przedmiotów, na które padło spojrzenie Słońca: mężczyzny na skale, kawałków pomarańczy, otwartej dłoni, palca wchodzącego w miękką substancję, chwiejących się długich liści, gnijących owoców. Z tymi obrazami przeplatane są widoki nocnego nieba, w których gwiazdy układają się za pierwszym razem w napis „good night / sleep tight”, za drugim przypuszczalnie w symbol zwierzęcia. Niektóre obrazy mają charakter abstrakcyjny.
Film zapożycza tytuł od wiersza Marii Konopnickiej, który opowiada w dziecinnym stylu o szczęśliwym życiu na wsi obserwowanym przez Słońce. Polska oferuje własną mroczną, ironiczną wersję wiersza – ewokuje zagrożenie katastrofą ekologiczną wywołaną przez postępujące ocieplenie atmosfery wokół Ziemi. Wydaje się również eksponować dominującą we współczesnych społeczeństwach tendencję do ulegania iluzjom zbawienia ludzkości, na przykład przez kontakt z cywilizacją pozaziemską. Bohater filmu gra tutaj obiektywnego widza, który niby Anioł Historii z eseju Waltera Benjamina jest świadkiem katastroficznych wydarzeń składających się na epokę nowoczesności. What the Sun has Seen stanowi pracę komplementarną wobec jej innej pracy filmowej – animacji The New Sun (2017).
Paweł Polit