Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Agnieszka Polska

What the sun has seen

Udostępnij:
Datowanie: 2017
Technika: film barwny z dźwiękiem, animacja, zapis cyfrowy
Materiały:plik cyfrowy, HD Video
Rozmiar:min. 7 min, sekundy 35
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/150
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Film Agnieszki Polskiej stanowi sekwencję obrazów, w której wyróżnionym motywem jest animowana tarcza Słońca, poruszająca oczami i ustami. Jej widok poprzedzony jest obrazem błękitnej kuli ziemskiej zasnutej chmurami, również wyposażonej w oczy i usta.



To twarz Ziemi formułuje tytułowe pytanie. Kolejne obrazy są rodzajem wyliczenia przedmiotów, na które padło spojrzenie Słońca: mężczyzny na skale, kawałków pomarańczy, otwartej dłoni, palca wchodzącego w miękką substancję, chwiejących się długich liści, gnijących owoców. Z tymi obrazami przeplatane są widoki nocnego nieba, w których gwiazdy układają się za pierwszym razem w napis „good night / sleep tight”, za drugim przypuszczalnie w symbol zwierzęcia. Niektóre obrazy mają charakter abstrakcyjny. 



Film zapożycza tytuł od wiersza Marii Konopnickiej, który opowiada w dziecinnym stylu o szczęśliwym życiu na wsi obserwowanym przez Słońce. Polska oferuje własną mroczną, ironiczną wersję wiersza – ewokuje zagrożenie katastrofą ekologiczną wywołaną przez postępujące ocieplenie atmosfery wokół Ziemi. Wydaje się również eksponować dominującą we współczesnych społeczeństwach tendencję do ulegania iluzjom zbawienia ludzkości, na przykład przez kontakt z cywilizacją pozaziemską. Bohater filmu gra tutaj obiektywnego widza, który niby Anioł Historii z eseju Waltera Benjamina jest świadkiem katastroficznych wydarzeń składających się na epokę nowoczesności. What the Sun has Seen stanowi pracę komplementarną wobec jej innej pracy filmowej – animacji The New Sun (2017).



 



Paweł Polit

Agnieszka Polska

Artystka posługuje się najczęściej medium filmowym, tworzy też animacje i fotografie. W początkach twórczości nawiązywała do techniki collage, w ostatnich projektach zmierza do konstruowania ze swoich prac całościowych instalacji. W swoich pracach porusza kwestie m.in. twórczego przetworzenia dokumentacji sztuki, żywotności tradycji kontrkultury lat 60. i 70. XX wieku, zagrożenia ekologicznego, a także granic politycznego zaangażowania artysty. Studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (2004-2005), na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2005-2010) oraz w klasie Hito Steyerl na University...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
1 2