Krzysztof Knittel
Plakat Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej
Datowanie: | 1982-1984 |
Technika: | druk |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 43 cm, szer. 61 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 09.07.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/2252 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Jesienią 1981 Krzysztof Knittel razem z Andrzejem Bieżanem, Tadeuszem Sudnikiem i Mieczysławem Litwińskim założył zespół Cytula Tyfun da Bamba Orchester. Jednym z instrumentów był wypożyczany ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – dzięki decyzji Józefa Patkowskiego - zaopatrzony w sensoryczną klawiaturę syntezator Synthi AKS, który był darem od Petera Zinovieffa.
W oparciu o ten zespół w czasie stanu wojennego powstało Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej z udziałem między innymi Bieżana, Knittla, Stanisława Krupowicza i Pawła Szymańskiego. Nie było to studio rozumiane jako działalność zlokalizowana w konkretnym miejscu, a raczej zespół, który wykonywał muzykę poza oficjalnym obiegiem państwowym.
Nazwa nawiązywała do niezależnych związków robotniczych. Kompozytor wspominał:
„Założeniem było m.in. to, że – z powodu sytuacji politycznej – nie będziemy występować w mediach (reżimowych), a nasze koncerty będą się odbywać w miejscach prywatnych i kościołach, gdzie zaczęło w stanie wojennym kwitnąć życie artystyczne. Nasza działalność trwała przez dwa lata, a ostatnie koncerty odbyły się już w oficjalnych miejscach, bo np. na festiwalu Inventionen w Berlinie Zachodnim (ten kontakt również zawdzięczaliśmy Patkowskiemu), w Instytucie Francuskim w Warszawie i wreszcie w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, gdzie zorganizowaliśmy wspólny koncert – performans-instalację dźwiękową razem z Akademią Ruchu, teatralnym zespołem prowadzonym przez Wojtka Krukowskiego.”
Daniel Muzyczuk