Kenneth Lowell Unsworth
Three in line / Trzy w szeregu
Datowanie: | 1981 |
Technika: | instalacja |
Rozmiar: | wys. 172 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 05.02.1982 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/300 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Trzy w szeregu" to praca, która powstała podczas zorganizowanej w 1981 roku w Łodzi międzynarodowej wystawy „Konstrukcja w procesie". Ken Unsworth był jednym z pięćdziesięciu czterech zaproszonych twórców. Idea wystawy nawiązywała do tradycji międzywojennej awangardy, postulującej włączenie sztuki w obszar codzienności. Dla organizujących ją łódzkich artystów celem była nie tylko prezentacja dzieł, ale także doświadczenie wspólnoty. W realizacji projektów pomagali robotnicy z łódzkich fabryk, a twórcy z całego świata mieli okazję uczestniczyć w robotniczych protestach. Na niespełna dwa miesiące przed wprowadzeniem stanu wojennego, wystawa stała się manifestacją solidarności z polskim społeczeństwem.
Konstrukcja Trzy w szeregu została zrealizowana w hali Kombinatu Budowlano-Remontowego Handlu i Usług „Budrem”. Praca składa się z trzech wykonanych z płyty pilśniowej i pomalowanych na czarno sześcianów zawieszonych między skrzyżowanymi metalowymi prętami. Cechuje ją minimalistyczna forma, za pośrednictwem której Unsworth porusza zagadnienia równowagi, nieważkości i grawitacji. Symetryczne rozmieszczenie brył wprowadza do kompozycji balans, który zostaje zachwiany przez dwa umieszczone po bokach „lewitujące” sześciany. Ukryte mocowanie i brak podparcia ich skrajnych boków to gra z siłami grawitacji, którą artysta prowadził w wielu pracach z tego okresu. Podobnie jak w powstałej rok wcześniej rzeźbie „Oddalenie" (1980, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi), tak i w tym przypadku geometryczne formy sprawiają wrażenie nietrwałych i tymczasowych. W pracy zawarte jest napięcie związane z wyczekiwaniem. Unsworth pozostawia odbiorcę z poczuciem niepokoju. W charakterystyczny dla siebie sposób sygnalizuje jedynie pewne zagadnienia, odsyłając widza do jego własnych doświadczeń i wrażliwości.
Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys