Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Three in line / Trzy w szeregu

Kenneth Lowell Unsworth

Three in line / Trzy w szeregu

Udostępnij:
Datowanie: 1981
Technika: instalacja
Rozmiar:wys. 172 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 05.02.1982
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/300
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Trzy w szeregu" to praca, która powstała podczas zorganizowanej w 1981 roku w Łodzi międzynarodowej wystawy „Konstrukcja w procesie". Ken Unsworth był jednym z pięćdziesięciu czterech zaproszonych twórców. Idea wystawy nawiązywała do tradycji międzywojennej awangardy, postulującej włączenie sztuki w obszar codzienności. Dla organizujących ją łódzkich artystów celem była nie tylko prezentacja dzieł, ale także doświadczenie wspólnoty. W realizacji projektów pomagali robotnicy z łódzkich fabryk, a twórcy z całego świata mieli okazję uczestniczyć w robotniczych protestach. Na niespełna dwa miesiące przed wprowadzeniem stanu wojennego, wystawa stała się manifestacją solidarności z polskim społeczeństwem.



Konstrukcja Trzy w szeregu została zrealizowana w hali Kombinatu Budowlano-Remontowego Handlu i Usług „Budrem”. Praca składa się z trzech wykonanych z płyty pilśniowej i pomalowanych na czarno sześcianów zawieszonych między skrzyżowanymi metalowymi prętami. Cechuje ją minimalistyczna forma, za pośrednictwem której Unsworth porusza zagadnienia równowagi, nieważkości i grawitacji. Symetryczne rozmieszczenie brył wprowadza do kompozycji balans, który zostaje zachwiany przez dwa umieszczone po bokach „lewitujące” sześciany. Ukryte mocowanie i brak podparcia ich skrajnych boków to gra z siłami grawitacji, którą artysta prowadził w wielu pracach z tego okresu. Podobnie jak w powstałej rok wcześniej rzeźbie „Oddalenie" (1980, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi), tak i w tym przypadku geometryczne formy sprawiają wrażenie nietrwałych i tymczasowych. W pracy zawarte jest napięcie związane z wyczekiwaniem. Unsworth pozostawia odbiorcę z poczuciem niepokoju. W charakterystyczny dla siebie sposób sygnalizuje jedynie pewne zagadnienia, odsyłając widza do jego własnych doświadczeń i wrażliwości.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.


Dorota Stolarska-Kultys

Kenneth Lowell Unsworth

Australijski rzeźbiarz, performer i malarz. Uczęszczał do Melbourne Teachers’ College i University of Melbourne, a później do National Art School w Sydney. Od 1955 roku pracował jako nauczyciel w szkole średniej, a następnie, do 1988 roku, jako wykładowca sztuki na różnych uczelniach.                    W latach 70. Ken Unsworth zyskał rozgłos jako rzeźbiarz łącząc body art z konceptualnymi formami rzeźbiarskimi. Podczas pierwszej wystawy zaprezentował serię performansów, w których wykorzystał swoje ciało, zderzając jego kruchość z naciskiem geometrycznej rzeźbiarskiej formy. Sylwetka artysty sprawiała wrażenie uwięzionej...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty