Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Oddalenie
Udostępnij:
Datowanie: 1980
Technika: instalacja
Rozmiar:wys. 250 cm, szer. 83 cm, głęb. 83 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 06.05.1980
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/276
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Oddalenie" to rzeźba przestrzenna składająca się z wykonanego z drewna pomalowanego na czarno sześcianu i metalowej rury w tym samym kolorze. Kubik jest umiejscowiony równolegle do ściany i przyczepiony do niej czterema metalowymi drutami wychodzącymi z jego narożników. Dolna krawędź sześcianu oparta jest o rurę znajdującą się na jego osi. Podobnie jak w innych realizacjach, tak i tutaj artysta podejmuje wątek równowagi i grawitacji. Wsparta o ścianę rura podtrzymuje kubik w określonej pozycji. Obiekt unosi się równolegle do podłogi, nie przechylając się w żadną ze stron. Unsworth próbuje kontrolować siły grawitacji. Jego konstrukcja sprawia wrażenie nietrwałej, a jej oglądaniu towarzyszy niepokój wynikający z poczucia, że osiągnięty balans może zostać w każdej chwili zachwiany. Napięcie wywołane obserwowaniem ciężkiego obiektu podpartego jedynie w jednym punkcie ma w sobie coś z oglądania linoskoczka lub balansującego akrobaty. Artysta wykorzystał ten motyw już wcześniej w zaprezentowanej w 1975 roku serii performansów „Five secular settings for sculpture as ritual and burial piece". W podejmowanych wówczas działaniach Unsworth posłużył się własnym ciałem, które zwisało podwieszone do opartej o ścianę rury.



Napięcie to jedno z kluczowych zagadnień w twórczości Kena Unswortha, obecne w większości jego prac. W „Oddaleniu" wiąże się nie tylko z kruchą równowagą, ale też z relacjami, jakie zachodzą między poszczególnymi elementami rzeźby. Ścierają się w niej siły przyciągania i odpychania. Z jednej strony kubik jest przyciągany do ściany za pomocą metalowych drutów, z drugiej odpychany czy też, nawiązując do tytułu, oddalany od niej za pośrednictwem rury. Oszczędna w formie rzeźba została pomyślana w ten sposób, że jej funkcjonowanie w przestrzeni oparte zostało niemal całkowicie o działające w niej napięcia.



Praca powstała w dniach 5-9 maja 1980 roku podczas pobytu Unswortha w Muzeum Sztuki w Łodzi i została nabyta do zbiorów Muzeum bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

 

Kenneth Lowell Unsworth

Australijski rzeźbiarz, performer i malarz. Uczęszczał do Melbourne Teachers’ College i University of Melbourne, a później do National Art School w Sydney. Od 1955 roku pracował jako nauczyciel w szkole średniej, a następnie, do 1988 roku, jako wykładowca sztuki na różnych uczelniach.                    W latach 70. Ken Unsworth zyskał rozgłos jako rzeźbiarz łącząc body art z konceptualnymi formami rzeźbiarskimi. Podczas pierwszej wystawy zaprezentował serię performansów, w których wykorzystał swoje ciało, zderzając jego kruchość z naciskiem geometrycznej rzeźbiarskiej formy. Sylwetka artysty sprawiała wrażenie uwięzionej...