Kenneth Lowell Unsworth
Oddalenie
Datowanie: | 1980 |
Technika: | instalacja |
Rozmiar: | wys. 250 cm, szer. 83 cm, głęb. 83 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 06.05.1980 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/276 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Oddalenie" to rzeźba przestrzenna składająca się z wykonanego z drewna pomalowanego na czarno sześcianu i metalowej rury w tym samym kolorze. Kubik jest umiejscowiony równolegle do ściany i przyczepiony do niej czterema metalowymi drutami wychodzącymi z jego narożników. Dolna krawędź sześcianu oparta jest o rurę znajdującą się na jego osi. Podobnie jak w innych realizacjach, tak i tutaj artysta podejmuje wątek równowagi i grawitacji. Wsparta o ścianę rura podtrzymuje kubik w określonej pozycji. Obiekt unosi się równolegle do podłogi, nie przechylając się w żadną ze stron. Unsworth próbuje kontrolować siły grawitacji. Jego konstrukcja sprawia wrażenie nietrwałej, a jej oglądaniu towarzyszy niepokój wynikający z poczucia, że osiągnięty balans może zostać w każdej chwili zachwiany. Napięcie wywołane obserwowaniem ciężkiego obiektu podpartego jedynie w jednym punkcie ma w sobie coś z oglądania linoskoczka lub balansującego akrobaty. Artysta wykorzystał ten motyw już wcześniej w zaprezentowanej w 1975 roku serii performansów „Five secular settings for sculpture as ritual and burial piece". W podejmowanych wówczas działaniach Unsworth posłużył się własnym ciałem, które zwisało podwieszone do opartej o ścianę rury.
Napięcie to jedno z kluczowych zagadnień w twórczości Kena Unswortha, obecne w większości jego prac. W „Oddaleniu" wiąże się nie tylko z kruchą równowagą, ale też z relacjami, jakie zachodzą między poszczególnymi elementami rzeźby. Ścierają się w niej siły przyciągania i odpychania. Z jednej strony kubik jest przyciągany do ściany za pomocą metalowych drutów, z drugiej odpychany czy też, nawiązując do tytułu, oddalany od niej za pośrednictwem rury. Oszczędna w formie rzeźba została pomyślana w ten sposób, że jej funkcjonowanie w przestrzeni oparte zostało niemal całkowicie o działające w niej napięcia.
Praca powstała w dniach 5-9 maja 1980 roku podczas pobytu Unswortha w Muzeum Sztuki w Łodzi i została nabyta do zbiorów Muzeum bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys