Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Konstelacja
Udostępnij:
Datowanie: 1978 - 1979
Technika: rzeźba
Rozmiar:wys. 17 cm, szer. 62,5 cm, głęb. 62,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 07.05.1980
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/277
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Konstelacja" to przestrzenna wykonana z metalu rzeźba składająca się z trzech okręgów wspartych na sześciu „toczonych” stożkach. Stożki zostały rozmieszczone w taki sposób, że wyznaczają obszar trójkątów równobocznych. Mniejszy ustawiony został podstawą do widza, a większy wierzchołkiem. Można powiedzieć, że okręgi w pewnym sensie „lewitują” między stożkami. Trzymają się w wyznaczonych miejscach jedynie za sprawą własnego ciężaru i oporu materii. Unsworth, rezygnując z mocowań, bada interesujące go wątki grawitacji, równowagi i nieważkości. W pracy pojawia się również, ważne dla jego twórczości, zagadnienie napięcia. Da się je zaobserwować w punktach styku, w których stożki stawiają opór napierającym na nie okręgom. To miejsca pełne niepokoju, w których trwa ciągła walka i próba sił. Artysta eksplorował ten temat w wielu swoich wcześniejszych i późniejszych realizacjach rzeźbiarskich, m.in. w pracy „Oddalenie" (1980, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi) czy w cyklu „Slate slab series" (1973). Najsilniej zainteresowanie to wybrzmiało jednak w serii performansów „Five secular settings for sculpture as ritual and burial piece" (1975), w których Unsworth, wykorzystując własne ciało, zderzał jego kruchość z naciskiem ciężkich obiektów.



Ken Unsworth, posługując się geometrią i minimalistyczną zredukowaną formą, odsyła odbiorcę do bardziej pogłębionych metafizycznych zagadnień. Rozwiązania zastosowane w „Konstelacji" skłaniają do refleksji na temat sił natury i funkcjonowania świata. Artysta nie zakłada z góry znaczenia swoich realizacji, pozostawiając pole do interpretacji odbiorcy. W swoich wypowiedziach podkreśla często, że rozumienie jego prac zależy od indywidualnych doświadczeń i wrażliwości widza.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

 

Kenneth Lowell Unsworth

Australijski rzeźbiarz, performer i malarz. Uczęszczał do Melbourne Teachers’ College i University of Melbourne, a później do National Art School w Sydney. Od 1955 roku pracował jako nauczyciel w szkole średniej, a następnie, do 1988 roku, jako wykładowca sztuki na różnych uczelniach.                    W latach 70. Ken Unsworth zyskał rozgłos jako rzeźbiarz łącząc body art z konceptualnymi formami rzeźbiarskimi. Podczas pierwszej wystawy zaprezentował serię performansów, w których wykorzystał swoje ciało, zderzając jego kruchość z naciskiem geometrycznej rzeźbiarskiej formy. Sylwetka artysty sprawiała wrażenie uwięzionej...