Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Joseph Beuys

Apel o alternatywę [Aufruf zur Alternative]

Udostępnij:
Datowanie: 1978
Technika: serigrafia
Materiały:karton
Rozmiar:wys. 61 cm, szer. 48 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/B/31
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Kapitalizm i komunizm wpędziły ludzkość w ślepy zaułek” – tak Beuys podsumował pierwszą część swojego artykułu Apel o alternatywę, który ukazał się w 1978 r. na łamach niemieckiej gazety liberalnej Frankfurter Rundschau. Jednocześnie, w tym obszernym tekście, starał się wyjaśnić zasady tzw. „trzeciej drogi”, czyli alternatywnego modelu funkcjonowania społeczeństwa. Apel o alternatywę jest dobitnym świadectwem zaangażowania społeczno-politycznego Beuysa, współzałożyciela Partii Zielonych w Niemczech. Artykuł pokazuje, w jaki sposób polityka i sztuka mogą, złączone wspólnymi ideami, realizować się w działaniu. Pojęcia występujące w tym tekście, takie jak „solidarność”, „transformacja wolna od przemocy”, „rewolucja pojęć”, „człowiek jako artysta” czy „rzeźba społeczna” można odczytać jako polityczną wizję przemian społecznych, są one jednocześnie ważnymi kategoriami twórczości artystycznej Beuysa.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 890).

Wystawy

Joseph Beuys - Tadeusz Kantor: Memory, The Israel Museum, Jerusalem, 2012-05-22 - 2012-10-27
Joseph Beuys. Polentransport 1981, Budapest Galeria, Budapest, 1989-03-03 - 1989-03-31

Bibliografia

Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", Budapest : Budapest Galeria Kiallitoterme, s. poz. kat. 104.

Joseph Beuys
Joseph Beuys

Joseph Beuys urodził się w Krefeld. Dzieciństwo spędził w Kleve, znajdującym się przy granicy niemiecko-holenderskiej. Na obszarze tym ciągle żywa była tradycja celtycka, która miała silny wpływ na Beuysa i której wątki często napotykamy w jego dziełach.W latach 1947–1952 Beuys studiował rzeźbę w Kunstakademie w Düsseldorfie. Jego spuścizna artystyczna jest dość hermetyczna dla widza, który nie zna jego idei. Dla samego artysty ważny był nie tyle obiekt, który stworzył, ile myśl, która do powstania tego obiektu doprowadziła. Obiekty traktowane były jako nośniki myśli (Vehicle Art). Beuys opatrywał swe dzieła objaśnieniami,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także