Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kwiaty

Max Ernst

Kwiaty

Udostępnij:
Datowanie: przed 1930 / before 1930
Technika: malarstwo temperowe
Rozmiar:wys. 38 cm, szer. 46 cm; z ramą: wys. 45,5 cm, szer. 53,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 20.11.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/32
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Jednym ze sposobów uwolnienia wyobraźni może być zastosowanie odpowiedniej techniki malarskiej. Kwiaty są przykładem takiego działania. Ta balansująca na granicy abstrakcji martwa natura to nic innego, jak trzy nieregularne jasne plamy farby swobodnie odciśniętej na płótnie. One pojawiły się jako pierwsze – dopiero później, w wyniku sprowokowanych u artysty wolnych skojarzeń, zostały z wiązane z odpowiednim tematem. Max Ernst nazywał takie działania „przymuszaniem natchnienia”. Pozwalały one na przekroczenie ograniczeń rozumu, dotarcie do nieświadomości i otwarcie się na poszukiwaną przez surrealistów nadrzeczywistość. Odciskanie to tylko jeden z wielu automatycznych zabiegów plastycznych, jakie stosował. Był twórcą frotażu (odrysowywanie nierównej powierzchni – na przykład podłogi, na przyłożonym doń papierze) i reklażu (zeskrobywanie warstw farby), wykorzystywał również dekalkomanię (odbijanie rozlanej farby na papierze). W wielu przypadkach do tak powstałej kompozycji domalowywane były realistyczne elementy wzmacniające fantazmatyczny charakter wyobrażenia. Dzięki tym technikom zyskiwał nieograniczoną wręcz swobodę w wyrażaniu dalekich od przeciętności wizji, a jego prace cechowała swoista zmysłowość i na pół abstrakcyjna forma.



Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[79]).

Max Ernst

Już w drugiej dekadzie XX wieku był jednym z organizatorów kolońskiego ruchu dada. W 1922 roku wyjechał do Paryża, gdzie poznał m.in. André Bretona i przyłączył się do surrealizmu. Należał do najważniejszych przedstawicieli tego ruchu. Konsekwentnie rozwijał eksperymenty z zastosowaniem automatyzmu psychicznego do technik plastycznych. W okresie II wojny światowej wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie współpracował m.in. z Marcelem Duchampem i na krótko związał się ze słynną kolekcjonerką Peggy Guggenheim. Odegrał istotną rolę we wprowadzeniu sztuki nowoczesnej w Stanach Zjednoczonych. Paulina Kurc-Maj

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty