Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Max Ernst

Słońce i las

Udostępnij:
Datowanie: 1928
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 27 cm, szer. 22 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 14.08.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/21
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Ernst włączył w sztukę awangardy „naiwne” techniki – stemple i frotaż (odciskanie faktury przedmiotów podłożonych pod powierzchnię malowidła). Proste rozwiązania inspirują wyobraźnię, która przekształca codzienność. Tego, jakie przedmioty artysta odbił na płótnie, można się tylko domyślać. Ale czerwonego słońca zachodzącego za ciemną ścianą boru można być pewnym.



„Vision intérieure” – wizja wewnętrzna – to według André Bretona, głównego teoretyka surrealizmu, podstawowa cecha determinująca sztukę. Obraz Maxa Ernsta, jednego z czołowych surrealistów, należy analizować właśnie w tym kontekście, jako wizję powstającą w umyśle artysty, na styku wspomnień, wizji sennych, archetypów i symboli. Las i słońce są motywami symbolicznymi. Artysta korzystał z psychoanalizy, głównie z pism Junga, interesował się pierwotną symboliką, pracował też ze swoimi wspomnieniami. W ten sposób zbudował własny „słownik” odniesień. Las jest zarówno elementem mitów germańskich, wyobraźni nordyckiej, odniesieniem do niemieckiego malarstwa reformacji i romantyzmu, ale też osobistym wspomnieniem dzieciństwa – las Brühl znajdował się w pobliżu domu rodzinnego artysty. Tematem obrazu jest siedlisko nieuświadomionych wspomnień, myśli, które tkwią w mroku lasu. Nad nim góruje słońce, ale jest to raczej ikoniczny znak ludów pierwotnych przedstawiający siłę natury, niż europejski symbol racjonalizmu.



Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 188).

Max Ernst

Już w drugiej dekadzie XX wieku był jednym z organizatorów kolońskiego ruchu dada. W 1922 roku wyjechał do Paryża, gdzie poznał m.in. André Bretona i przyłączył się do surrealizmu. Należał do najważniejszych przedstawicieli tego ruchu. Konsekwentnie rozwijał eksperymenty z zastosowaniem automatyzmu psychicznego do technik plastycznych. W okresie II wojny światowej wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie współpracował m.in. z Marcelem Duchampem i na krótko związał się ze słynną kolekcjonerką Peggy Guggenheim. Odegrał istotną rolę we wprowadzeniu sztuki nowoczesnej w Stanach Zjednoczonych. Paulina Kurc-Maj