Władysław Strzemiński
Rysunek do "Teorii widzenia". Rzeźba z Cluny, XII w. n.e.
| Datowanie: | 1947-1950 |
| Technika: | rysunek |
| Rozmiar: | wys. 21 cm, szer. 18,4 cm; z passe-partout: wys. 20 cm, szer. 20 cm |
| Data nabycia: | |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2168/75 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Rysunki Władysława Strzemińskiego powstały w wyniku jego badań nad percepcją. Pokazują one, jak rozwój świadomości wpływał na zmiany widzenia pod wpływem przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Stanowią część jego przełomowej pracy „Teoria widzenia”, w której artysta analizuje różne sposoby postrzegania – od konturowego po nowoczesne – jako odbicie przemian społecznych na przestrzeni wieków. Poszczególne rysunki ukazują sposób, w jaki rzeczywistość była postrzegana w różnych momentach kultury. Strzemiński tworzy system odniesień łączący epoki, formy, artefakty i metody poznania. Traktuje sztukę jako narzędzie badawcze, gdzie każda forma wizualna odpowiada określonej świadomości wzrokowej. „Teoria widzenia” to nie tylko traktat estetyczny, lecz także projekt edukacyjny i społeczny, mający na celu kształtowanie nowoczesnego odbiorcy sztuki.
Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, I, rozdz.: poz. 70, Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 60.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, II, rozdz.: poz. 70, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 59.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, III,
