Sharon Lockhart
Milena
| Datowanie: | 2020 |
| Technika: | fotografia barwna |
| Rozmiar: | z ramą: wys. 135,5 cm, szer. 109 cm, grub. 5,2 cm; bez ramy: wys. 133,5 cm, szer. 107 cm |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 05.09.2025 |
| Numer inwentarzowy: | MS/KW/122/2025 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Milena jest fotografią poświęconą dziesięcioletniej relacji artystki z Mileną Słowińską. Lockhart poznała ją jako małą dziewczynkę w 2009 roku, kiedy została zaproszona do Łodzi, aby stworzyć film. Efektem były Podwórka (2009), przejmujący, precyzyjnie skomponowany portret miejskich podwórek i dzieci, które je zamieszkują. Lockhart regularnie wracała do Polski, utrzymując kontakt z Mileną i przez lata dokumentując jej dorastanie. Ich relacja poprowadziła artystkę do kolejnych współtworzonych przez Milenę projektów filmowych, m.in. Antoine/Milena (2015), Rudzienko (2016) i Little Review (2017). Filmy te wyrastały zarówno z osobistej historii Mileny, jak i z doświadczeń innych młodych dziewcząt, które razem z nią znalazły się w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Rudzienku, ostatni z nich łączył się także z pedagogiką Janusza Korczaka. Artystka organizowała w Rudzienku warsztaty, które rozwinęły się w stałą współpracę z ośrodkiem.
Delikatny układ chryzantem i zwisających helikonii na zdjęciu stał się upamiętnieniem Mileny i jej życia, zakończonego w tragicznym wypadku. Kwiaty zostały ułożone przez artystkę w oparciu o praktykę Sogetsu ikebana - wielowiekową japońską dyscyplinę układania kwiatów i roślin, która posługuje się koncepcjami formy i równowagi. Bukiet umieszczony został w wazonie wykonanym z dodatkiem popiołu, a następnie sfotografowany na tle stiuku, który nawiązuje do materiałów i faktur widocznych w filmie artystki „Podwórka". Znana ze swoich głęboko osobistych portretów fotograficznych i filmowych, Lockhart czyni bukiet symbolicznym przedstawieniem Mileny.
Daniel Muzyczuk
