Andrzej Szewczyk
Bazylika - biblioteka
Datowanie: | 1987 |
Technika: | technika własna, technika mieszana |
Materiały: | drewno dębowe, ołów, sól, wosk |
Rozmiar: | wys. 350 cm, szer. 260 cm (prostokąt z soli, na którym ustawione są płyty) |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1989 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/412/1-21 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca Bazylika‑biblioteka odsyła do symboliki silnie zakorzenionej w tradycji kultury zachodniej. Biblioteka odsyła do wiedzy, bazylika do sacrum – mamy więc odwołanie do dwóch różnych sfer duchowości człowieka. Oba miejsca łączy wspólny kontemplacyjny charakter. Kompozycja Bazylika‑biblioteka przypomina cmentarzysko, trzy rzędy nagrobków z nieczytelnymi napisami. Istotną rolę pełnią materiały. Szewczyk łączy drewno z ołowiem: materiał, który z czasem ulega rozkładowi, z metalem ciężkim, trującym, symbolem melancholii. Ziemia zastąpiona jest solą: środkiem żrącym, wyjaławiającym grunt. Na zasolonej ziemi nie ma prawa nic wyrosnąć, wszelka roślinność, a tym samym jakiekolwiek życie staje się niemożliwe. „Erudycja wrażliwości” – tak Jaromir Jedliński zwięźle określił twórczość Szewczyka. Prace tego artysty łączą sieć nawiązań kulturowych i symboliki z wyrafinowaną formą i kontemplacyjnym wyciszeniem.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 498).