Jan Simon
Lagos Transfer
Datowanie: | 2010 |
Technika: | instalacja |
Materiały: | materiały różne |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/556 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca Janka Simona przypomina śmietnisko zachodniej cywilizacji. Można w niej znaleźć i sprzęt elektroniczny drugiej młodości, i bieliznę z napisem Obama, i akcesoria do kultu voodoo. Simon zainspirowany zjawiskiem „handlu walizkowego” w państwach bloku sowieckiego, postanowił odtworzyć je w warunkach współczesnej ekonomii. Wyjechał do Lagos, skąd w walizkach przywiózł produkty zakupione między innymi na największym w Afryce targowisku używanej elektroniki, pochodzącej z Europy i Stanów Zjednoczonych. Postanowił ponownie włączyć je w obieg ekonomiczny – sprzedając na targu w Łodzi i na aukcjach internetowych. Simon porusza temat lokalnych ekonomii i ich połączenia w ramach rynku globalnego. Uwagę ogniskuje na miejscach, zajmujących najniższe pozycje w światowej wymianie towarów. To działanie artysta wpisuje w strategię „pataekonomii”, czyli takiego stosowania form ekonomicznych, które jest sprzeczne z ich pierwotnym zastosowaniem czy logiką zysku. Jednym z celów wymyślonej przez Simona „pataekonomii” jest znajdowanie nowych, niekonwencjonalnych metod przetwarzania kapitału.
Aleksandra Janiszewska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 754)
Janek Simon. Tu byłem, 2014-03-07 - 2014-04-06