Tomasz Kozak
Aleatoria
Datowanie: | 2012-2014 |
Technika: | zapis cyfrowy |
Materiały: | płyta DVD |
Rozmiar: | czas trwania 17:06 min (wersja PL, 14:15, wersja ENG) |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 25.06.2014 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/114 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca dotyczy fikcyjnej „katastrofy” – eksplozji przeciążonego dyskursu o sztuce nowoczesnej. Obejmuje nagrania dźwiękowe opowiadające historię totalitarnego państwa Aleatoria – kosmicznego państwa powszechnego, w którym pojawiają się symptomy rozluźnienia i rozpadu społecznego monolitu. Katastrofa polega na zastosowaniu „porosu”, czyli fortelu, który umożliwia wyjście z tego stanu rzeczy. Utrzymana w konwencji powieści fantasy lub powiastki filozoficznej narracja aluzyjnie nawiązuje do sposobu działania instytucji sztuki oraz chaosu pojęć i znaczeń powstałych wokół sztuki nowoczesnej. Marzenie o „porosie” zasiewa ziarno zmiany wśród ludu fantastycznej Aleatorii. Poszczególne epizody historii odpowiadają trzynastu częściom wystawy Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm (2013), w ramach której praca ta pokazywana była po raz pierwszy jako punkt odniesienia wobec narracji ekspozycji. Komentarzem artysty do pracy jest tekst Chaos i poros. Korespondencje, zamieszczony w katalogu wspomnianej wystawy. Wynika z niego, że „porosem” – narzędziem wyprowadzenia sztuki nowoczesnej ze stanu impasu – jest postawa dialektyczno-krytyczna. Forma aranżacji architektonicznej pracy odpowiadać ma każdorazowo kontekstowi ekspozycji; w ramach wystawy Korespondencje poszczególne rozdziały opowieści można było usłyszeć, zakładając słuchawki zamontowane w kolumnach z graficznym czarnym wzorem, rodzaju „czarnych skrzynek” z zapisami dźwiękowymi kulturowej katastrofy. Kontynuacją i bezpośrednim rozwinięciem Aleatorii jest książka Kozaka Poroseidy (2017).
Małgorzata Ludwisiak
Tomasz Kozak, "Chaos i poros. Korespondencje", [w:] katalog wystawy, "Korespondnencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012, s. 98-115..