Alexej von Jawlensky
Wielkie medytacje nr 3 [Grosse Meditation N.3]
| Datowanie: | 1936 |
| Technika: | malarstwo olejne |
| Materiały: | farby olejne, tektura |
| Rozmiar: | wys. 25 cm, szer. 17 cm |
| Sposób nabycia: | zakup |
| Data nabycia: | 1947 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/199 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Serie obrazów w niewielkich formatach, malowanych techniką olejną głównie na tekturze, wyrażają konsekwentne poszukiwania pierwiastka boskiego w ludzkim obliczu. Dążeniem Jawleńskiego było właśnie ukazanie w sztuce duchowości. Cykle takie jak „Głowy mistyczne” (1917‑1919), „Głowy abstrakcyjne” (1921‑1935), a także pejzaże z okresu 1914‑1921 łączy nie tylko tradycja ikonopisarstwa, lecz także głębokie przeżywanie wewnętrznego świata, zbliżone do mistycyzmu. Gdy w 1896 roku Alexej Jawleński przyjechał z Moskwy do Monachium, aby kontynuować artystyczną edukację na tamtejszej Akademii Sztuki, nawiązał kontakt z rodakiem Wasylem Kandyńskim. Został wówczas członkiem, zawiązanej w 1909 roku wokół Kandyńskiego, grupy Neue Künstlervereinigung München, która była zapowiedzią późniejszego Błękitnego Jeźdźca (1911‑1914) i stowarzyszenia Der Blaue Vier utworzonego w Weimarze w 1924 roku. Na ten okres przypada najbardziej charakterystyczna i najintensywniejsza twórczość Jawleńskiego, którą zaliczamy do niemieckiego ekspresjonizmu.
Magdalena Ziółkowska (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 518-519).
