Leszek Golec, Tatiana Czekalska
Awatar II Ag
Datowanie: | 1999 |
Technika: | instalacja, rzeźba |
Materiały: | złoto, srebro, pleksiglas, metal |
Rozmiar: | wys. 70 cm, szer. 40 cm, głęb. 27,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 2001 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/507/1-2 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Awatar II Ag jest prototypem urządzenia do ratowania życia owadów, umożliwiającym przenoszenie ich w bezpieczne miejsca. Precyzyjnie zaprojektowany obiekt, wykonany z drogich, szlachetnych materiałów, opatrzony jest dokładną instrukcją obsługi. Prace składające się na cykl Awatarów przypominają unikatowe dizajnerskie modele, jednocześnie są w pełni funkcjonalnymi, bezpiecznymi urządzeniami, a użyte w nich metale szlachetne mają właściwości antyseptyczne. Praca Czekalskiej i Golca proponuje nową koncepcję związków między stworzeniami: relacje oparte na wzajemnej trosce i miłości. „Awatar” pochodzi od sanskryckiego słowa avatara, oznaczającego w hinduizmie wcielenie bóstwa, które w postaci śmiertelnej zstępuje z nieba, aby przynieść zbawienie. Pozbywając się pychy, okazując uwagę i miłość wszystkim, nawet najdrobniejszym i niezauważalnym formom życia, człowiek ma szansę uzyskać od nich pomoc duchową.
Joanna Sokołowska. (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 910).