Marcel Broodthaers
Signatures / Sygnatury
Datowanie: | 1971 |
Technika: | diapozytyw barwny |
Materiały: | diapozytyw barwny |
Rozmiar: | wys. 5 cm, szer. 5 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2015 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3053/2 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Sygnatury” to zestaw osiemdziesięciu slajdów z ponad trzydziestu serii. Marcel Broodthaers tworzył te prace od 1967 r. aż do swojej śmierci w 1976. Odręcznie malowane inicjały artysty przeplatane są zdjęciami oraz aluzyjnymi słowami w języku francuskim, m.in. miroir (lustro), songer (śnić), âme (dusza). Poprzez mnożenie podpisu i przekształcanie go w samoistne dzieło sztuki artysta odnosi się ironicznie do fetyszu sygnatury artysty. Podpis potwierdza oryginalność, aurę dzieła sztuki i jego unikatowość.
Sygnatury (1971) to zestaw 80 slajdów z korpusu ponad 30 kompletów, które Marcel Broodthaers tworzył od 1967 do swojej śmierci w 1976 roku. Pojawiają się na nich odręcznie malowane inicjały artysty przeplatane aluzyjnymi słowami w języku francuskim, m.in. miroir (lustro), songer (śnić), âme (dusza). W latach 1971–1972 tworzył on prace, w których dominującym elementem był jego podpis, w formie inicjału M.B. Funkcjonował on jako zmultiplikowana sygnatura artysty, która pełni funkcję fetyszu potwierdzającego oryginalność, auratyczność i unikatowość dzieła, podnosząc tym samym jego wartość rynkową. Przekształcając sygnaturę w samoistne dzieło sztuki, artysta krytycznie, ale i cynicznie odnosi się do utowarowienia dzieła sztuki.
Katarzyna Słoboda
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021