Max Bill
Multiple: Doublement / Multipla: Podwojenie
Datowanie: | 1969 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | stal nierdzewna polerowana |
Rozmiar: | wys. 38 cm, szer. 38 cm, głęb. 38 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 29.12.1970 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/104 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Stalowe pręty o kwadratowym przekroju przecinają się pod kątem prostym. W każdej kolejnej osi kartezjańskiego układu współrzędnych XYZ jest ich dwa razy więcej. Wszystko w zgodzie z tytułem. Sztuka konkretna nie odnosi się do rzeczywistości. Artyści, tacy jak Max Bill, sami tworzą zasady warunkujące twórczość
Multiplę tworzą skrzyżowane ze sobą stalowe, wydłużone prostopadłościany, przecinające się, biegnące w sześciu kierunkach osie (jedna, potem dwie, a na końcu cztery), a także błyszcząca, idealna dla światła (jak lustro) rzeźba, która jednakże może nie budzić zbyt dobrych skojarzeń – tak przecież wyglądają zapory stawiane w poprzek ulic, aby nikt niepowołany nie mógł przez nie przejechać. Okazuje się zatem, że geometria czy matematyka, które artysta podziwiał i wykorzystywał w swojej twórczości, nie muszą być przedstawiane jako „zwykłe” równania... Mogą być budzącymi natchnienie rzeźbami, inspirującymi wzrok – blaskiem, umysł – geometrią, wyobraźnię – kształtem.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 776).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021