Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1973-1999
Technika: fotografia, fotografia czarno-biała
Materiały:papier, emulsja światłoczuła
Rozmiar:wys. 52,2 cm, szer. 85 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3060/1
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca podejmuje problematykę kodyfikowania obrazu przez tekst. Na pierwszej z dwóch plansz komentarz słowny dotyczy anonimowej postaci mężczyzny widocznej – z oddali i w powiększeniu – na dwóch fotografiach przedstawiających plac przed Palazzo della Signoria we Florencji. Sceptyczny wobec możliwości zrekonstruowania tożsamości tej osoby artysta podkreśla, jak ograniczony zakres informacji przekazuje obraz fotograficzny. Druga plansza (powstała 26 lat po pierwszej) konfrontuje fragment tekstu z pustym wycięciem w passe-partout. Tekst ten opisuje rodzaj performansu artysty, w którym sam utożsamił się z widoczną na fotografiach postacią.

Andrzej Dłużniewski
Andrzej Dłużniewski

Jest postrzegany jest jako jedna z najciekawszych indywidualności polskiej sztuki powojennej. Artysta – aktywny uczestnik ruchu konceptualnego w Polsce w latach 70. XX wieku – przedkłada intelektualną i filozoficzną zawartość swoich prac nad ich cechy formalne i stylistyczne. Wypracował własną koncepcję sztuki, której istotnym elementem jest użyteczność pojmowana – jak mówi – „w sensie najbardziej szlachetnym, w sensie prowokacji intelektualnej, pewnego impulsu”. Sztuka według niego miała być działalnością intelektualną, która „powołuje pewne środki, pewne sposoby artykulacji – raz dokonuje artykulacji za pomocą słowa, raz...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także