Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1951
Technika: papier-mâché, technika własna
Materiały:papier, klej, farba olejna
Data nabycia: 03.09.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/614/1-14
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Maski zostały zaprojektowane przez artystkę do inscenizowanego czytania „Króla Ubu” Alfreda Jarry’ego w ICA (Institute of Contemporary Art) w Londynie w 1952 r. Themerson i jej mąż Stefan pracowali przez wiele lat nad dziedzictwem Jarry’ego. W 1951 r. wydali pierwszy przekład „Króla Ubu” na język angielski (tłumaczenie Barbary Wright) z ilustracjami Franciszki. Absurdalne poczucie humoru i eksperymenty językowe odpowiadały wrażliwości artystki, która interesowała się awangardowym teatrem bliskim dadaizmowi i surrealizmowi. Maski poprzez deformacje wyolbrzymiają cechy bohaterów, inne poprzez zwielokrotnienia sugerują portrety zbiorowości.

Bibliografia

Zmiennokształtność. Eisenstein jako metoda., Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018, s. il. s.28.

Franciszka Themerson

Franciszka Themerson, artystka aktywna jako malarka, rysowniczka, ilustratorka, scenografka, ilustratorka, reżyserka, wydawczyni i nauczycielka akademicka. Kształciła się w Warszawskiej Akademii Muzycznej i warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wspólnie z mężem Stefanem realizowała filmy eksperymentalne i tworzyła Spółdzielnię Autorów Filmowych; była redaktorką artystyczną pisma „f.a.” (film artystyczny). Ilustrowała książki własne i Stefana Themersona, Jana Brzechwy, Anny Świrszczyńskiej, a także czasopisma „Płomyk“ i „Wiadomości Literackie“. Od 1940 roku przebywała na stałe w Wielkiej Brytanii. W Londynie w 1948 roku założyła...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty