Leopold Buczkowski
Zagroda na Tunikach
Datowanie: | lata 30. XX w. |
Technika: | rysunek |
Materiały: | papier, ołówek |
Rozmiar: | wys. 7,2 cm, szer. 17,5 cm |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2229/19 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Rysunki Buczkowskiego z lat trzydziestych ukazują życie okolic Podkamienia na Podolu; stanowią swoistą galerię typów ludzkich, scenek rodzajowych, ujęć krajobrazu i zwierząt. To wizualizacja rzeczywistości opisanej w jego powieści Wertepy, której pierwsze wydanie zostało zablokowane przez cenzurę pod koniec lat trzydziestych XX wieku; po wojnie ukazała się ona w 1947 roku.
Paweł Polit