Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (5) [Spatial Composition (5)]
Datowanie: | 1929-1930 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | farby olejne, stal malowana |
Rozmiar: | wys. 25 cm, szer. 64 cm, głęb. 40 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1945 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/19 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis kuratorski
Ostatnia z 5 reprodukowanych w teoretycznej rozprawie Kobro i Strzemińskiego „Kompozycji przestrzennych", autorsko tytułowana i datowana. Pokazywana przez autorkę zapewne kilkakrotnie, w tym na dwóch ważnych „Wystawach Grupy Plastyków Nowoczesnych" (Warszawa – Łódź, 1933). Dzieliła wojenny los innych realizacji skazanych na zagładę, ocalona w 1940 roku, po wojnie weszła do kolekcji łódzkiej. Skomponowana, równie zgodnie jak poprzednie z teoretycznymi założeniami, w granicach „strefy rzeźbiarskiej” określonej figurą graniastosłupa o wymiarach zbliżonych do „Kompozycji przestrzennej (3) i (4)", lecz „niższego” czy „węższego”, ale w analogicznych proporcjach 8:5. Monochromatyczna (biała), zestawiona z kilku horyzontalno–wertykalnie rozmieszczonych modularnych i rytmicznie proporcjonalnych płaszczyzn, z których jedna esowato wygięta. Otwarta ze wszech stron na przestrzeń.
Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 1998, s. 133
Ocalona na początku II wojny światowej „Kompozycja przestrzenna (5)" z 1929 roku to jedna z pięciu monochromatycznych prac z cyklu dziewięciu Kompozycji. „Rzeźba unistyczna ma na celu osiągnięcie jedności rzeźby z przestrzenią, jedności przestrzennej. […] jest rzeczą znajdującą się w przestrzeni, lecz jednocześnie odbywającą się w czasie“ – pisali Kobro i Strzemiński w opublikowanej dwa lata później „Kompozycji przestrzeni. Obliczeniach rytmu czasoprzestrzennego". Punktem wyjścia dla zrozumienia sposobu istnienia rzeźby w przestrzeni było uznanie, że przestrzeń jest ciągła i równomierna, a poszczególne elementy rzeźby winny być traktowane równoważnie. Formowaniem otoczenia rzeźby, a nie jej bryły, rządziła reguła matematycznych rytmów. Rytm liczb i miar otwierał ją na to, co znajduje się wokół niej. Kształt rzeźby unistycznej był więc wyrazem stosunków przestrzennych. To rytm organizował jedność i równowagę bycia w przestrzeni, znosił dzielące ją granice. W pięciu monochromatycznych „Kompozycjach" biel pełni znaczenie szczególne. Powoduje jedność optyczną, tworzy strukturę uniwersalną, która prowadzi rzeźbę ku nieskończoności.
Magdalena Ziółkowska, cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2012, s. 380
Katarzyna Kobro (1898-1951). W setną rocznicę urodzin., 1998-10-21 - 1999-01-17
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18
Zagrodzki Janusz, Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Warszawa : PWN, 1984 r, s. 85.,Grzechca Ursula, Kobro (Katarzyna Kobro-Strzemińska) und die konstruktivistische Bewegung, Munster : Westfalische Wilhelms-Uniwersitat, 1986 r, s. 114-127.