Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)
Srebrna płyta Morris Generativ
Datowanie: | 1990 |
Technika: | technika mieszana, asamblaż |
Materiały: | drewno, plastik, tkanina (zielone sukno), cekiny, flamaster, papier, farba (w sprayu) |
Rozmiar: | wys. 32,2 cm, szer. 31,5 cm, głęb. 4 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 09.07.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/642 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Wykonana przez artystę srebrna płyta industrialnej grupy Morris Generativ jest komentarzem do sytuacji niezależnej sceny muzycznej przełomu lat osiemdziesiąty i dziewięćdziesiątych. Na wzór złotych i platynowych płyty przyznawanych w głównym nurcie przemysłu muzycznego za sprzedaż nagrań muzycznych, Marcelo Zammenhoff stworzył srebrną, fikcyjną płytę, którą miałaby otrzymać zespół Morris Generativ.
Jak mówi artysta: „Z natury rzeczy, nasza grupa była negacją, opozycją dla oficjalnego mainstreamu znanego z mediów. Byliśmy jednak świadomi, że w świecie zachodnim, gdzie przemysł muzyczny był nieproporcjonalnie do naszego rozwinięty, takie zespoły, jak nasz, były wydawane na płytach winylowych dostępnych w normalnej dystrybucji. Taka skromna wersja była więc ironicznym wyrazem drwiny z mainstreamu i wielkiego show-business, o ile w przypadku socjalistycznej Polski końca lat ‘80 można tak w ogóle mówić. Na potrzeby Srebrnej Płyty zaadoptowałem bodajże krążek zespołu Omega, pokrywając go srebrnym sprayem i umieszczając nasz przewodni motyw Ojca Świętego, który pojawiał się w innych elementach wizualnych i dźwiękowych naszej grupy”.
Jakub Gawkowski