Jasmina Cibic
Rosa Victor Hugo, z serii: European Founding Fathers
Datowanie: | 2020 |
Technika: | wydruk komputerowy |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 127 cm, szer. 83 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 06.09.2021 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3188/1 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca pochodzi z serii fotograficznych martwych natur. Cykl zatytułowany "Ojcowie założyciele" do jakiego przynależy, portretuje odmiany róż nazwanych na cześć ojców założycieli projektu europejskiego, w tym polityków przeciwnych faszyzmowi.
Krzewy sportretowane na poszczególnych fotografiach w cyklu "Ojcowie założyciele" nie są dorodnymi okazami, to sadzonki, którym do transportu zabezpiecza się przede wszystkim system korzeniowy, a pozbawia kwiatów, przez co przypominają raczej “duchy” przekwitłych roślin. Sfotografowane na czarnym tle obiekty udekorowane ćmami i innymi owadami pełzającymi po ich powierzchni odwołują się do tradycji motywu vanitas w malarstwie. Odzwierciedlają nieuniknione mutacje ideologii i pamięci społeczno-politycznej. Przywodzą też na myśl symboliczną moc kapitału kulturowego.
Jak głosi tytuł sfotografowany kwiat nosi imię Victora Hugo, pisarza i polityka, zwolennika zaangażowania społecznego sztuki. W swoich pismach i wystąpieniach publicznych wielokrotnie przywoływał on ideę Stanów Zjednoczonych Europy czyli koncepcji kontynentalnej federacji.
W podobnej estetyce powstały jeszcze dwie serie, obrazujące pałeczki sztafetowe ("Sztafety młodych", 2020) oraz przedstawiające dzieła z wczesno dwudziestowiecznej kolekcji sztuki ("Artyści rewolucyjni", 2021). Portretowane róże, pałeczki i obrazy zostały w kluczowych momentach najnowszej historii Europy podarowane na rzecz idei ponadnarodowej solidarności. Artystkę interesuje zarówno historycznym jak i współczesnym statusem sztuki i kultury, oraz ich związków z organizacją życia społecznego. Bez sięgania po język publicystyki Cibic udaje się także stymulować dyskusję o współczesnych wyzwaniach stojących przed demokracją.
Agnieszka Pindera
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.