Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Jasmina Cibic

Rosa Jean Monnet, z serii: European Founding Fathers

Udostępnij:
Datowanie: 2020
Technika: wydruk komputerowy
Materiały:papier
Rozmiar:wys. 127 cm, szer. 83 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 06.09.2021
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3188/2
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca pochodzi z serii fotograficznych martwych natur. Cykl zatytułowany "Ojcowie założyciele" do jakiego przynależy portretuje odmiany róż nazwanych na cześć ojców założycieli projektu europejskiego, w tym polityków przeciwnych faszyzmowi. 

Krzewy sportretowane na poszczególnych fotografiach w cyklu "Ojcowie założyciele" nie są dorodnymi okazami, to sadzonki, którym do transportu zabezpiecza się przede wszystkim system korzeniowy, a pozbawia kwiatów, przez co przypominają raczej “duchy” przekwitłych roślin. Sfotografowane na czarnym tle obiekty udekorowane ćmami i innymi owadami pełzającymi po ich powierzchni odwołują się do tradycji motywu vanitas w malarstwie. Odzwierciedlają nieuniknione mutacje ideologii i pamięci społeczno-politycznej. Przywodzą też na myśl symboliczną moc kapitału kulturowego.

Sfotografowany kwiat nosi imię Jeana Monneta, ekonomistę i polityka, który był m.in. autorem globalnego planu ogólnoeuropejskiego odrodzenia gospodarczego po II wojnie światowej. 

W podobnej estetyce powstały jeszcze dwie serie, obrazujące pałeczki sztafetowe ("Sztafety młodych", 2020) oraz przedstawiające dzieła z wczesno dwudziestowiecznej kolekcji sztuki ("Artyści rewolucyjni", 2021). Portretowane róże, pałeczki i obrazy zostały w kluczowych momentach najnowszej historii Europy podarowane na rzecz idei ponadnarodowej solidarności. Artystkę interesuje zarówno historycznym jak i współczesnym statusem sztuki i kultury, oraz ich związków z organizacją życia społecznego. Bez sięgania po język publicystyki Cibic udaje się także stymulować dyskusję o współczesnych wyzwaniach stojących przed demokracją.

Agnieszka Pindera


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.




Jasmina Cibic
Jasmina Cibic

Jasmina Cibic tworzy filmy, rzeźby, instalacje oraz performansy. W swoich pracach eksploruje pojęcie tzw. soft power, badając, jak idee polityczne implementowane są w sztuce i architekturze. Analizuje sposoby, na jakie produkcje z obszaru kultury wykorzystywane są przez państwo do komunikowania aspiracji i preferowanych systemów wartości. Artystka zwykle rozpoczyna pracę od poszukiwań w archiwach, by ze znalezionych w nich historycznych przykładów tworzyć nowe performatywne narracje. Posługuje się dramaturgią, cytatem, oraz rekonstrukcją. Dzięki tym zabiegom zwraca uwagę na podobieństwa między produkcją sceniczną ("stagecraft") a sztuką...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty