Hüseyin Bahri Alptekin
Heimat-Toprak
Datowanie: | 2001 |
Technika: | instalacja, technika własna |
Rozmiar: | wys. 300 cm, szer. 500 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2014 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/583 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
W instalacji Heimat-Toprak artysta łączy niemieckie określenie „ojczyzna” z tureckim słowem „ziemia”, uruchamiającym podobne, lecz nie tożsame skojarzenia. Monumentalny obiekt, wykonany ze świecących cekinów, które odsyłają do wyobrażeń o materialnej kulturze Orientu, utrzymany jest w kolorach niemieckiej flagi.
Staje się tym samym jakąś inną, hybrydalną flagą terytorium, w którym rozmywają się ustalone granice narodowe i kulturowe hierarchie. Mechanizm przekładu pojęć, który uwypukla ich różnicę, unieważnia w tym przypadku granice między oryginalnością i pierwszeństwem zestawionych znaczeń, między źródłem a kopią.
Alptekin wykorzystywał w swojej twórczości klisze Orientalizmu po to, aby eksponować przygodność ich konstrukcji. Pokazywał, że kwestie tożsamości, inności, podobieństw i różnic narodowych nie są dane, tylko skonstruowane. Tożsamość wobec globalizacji to w jego ujęciu proces, praca wyobraźni, wymiana, stała negocjacja. Zakupiona praca była eksponowana na zorganizowanej przez Muzeum Sztuki wystawie: Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje (15.11.2013–16.02.2014).
Joanna Sokołowska