Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Heimat-Toprak

Hüseyin Bahri Alptekin

Heimat-Toprak

Udostępnij:
Datowanie: 2001
Technika: instalacja, technika własna
Rozmiar:wys. 300 cm, szer. 500 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 2014
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/583
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

W instalacji Heimat-Toprak artysta łączy niemieckie określenie „ojczyzna” z tureckim słowem „ziemia”, uruchamiającym podobne, lecz nie tożsame skojarzenia. Monumentalny obiekt, wykonany ze świecących cekinów, które odsyłają do wyobrażeń o materialnej kulturze Orientu, utrzymany jest w kolorach niemieckiej flagi.



Staje się tym samym jakąś inną, hybrydalną flagą terytorium, w którym rozmywają się ustalone granice narodowe i kulturowe hierarchie. Mechanizm przekładu pojęć, który uwypukla ich różnicę, unieważnia w tym przypadku granice między oryginalnością i pierwszeństwem zestawionych znaczeń, między źródłem a kopią.



Alptekin wykorzystywał w swojej twórczości klisze Orientalizmu po to, aby eksponować przygodność ich konstrukcji. Pokazywał, że kwestie tożsamości, inności, podobieństw i różnic narodowych nie są dane, tylko skonstruowane. Tożsamość wobec globalizacji to w jego ujęciu proces, praca wyobraźni, wymiana, stała negocjacja. Zakupiona praca była eksponowana na zorganizowanej przez Muzeum Sztuki wystawie: Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje (15.11.2013–16.02.2014).



Joanna Sokołowska



 

Hüseyin Bahri Alptekin

Artysta, pisarz, krytyk sztuki, pedagog, inicjator kolektywnych działań artystycznych (Grup Grip-in, Biuro podróży „Słoń morski”, Bunker Research Group). Był jedną z sił sprawczych formowania sztuki współczesnej w Turcji. Studiował estetykę, filozofię i socjologię na Uniwersytecie Hacettepe w Ankarze (1977–1981), na Wydziale Filozofii Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne w Paryżu uzyskał dyplom z teorii gier (1983). Kontynuował tam edukację na studiach doktoranckich (1984–1988). W jego pracach i postawie odnajdujemy próby rozpoznawania różnych tradycji nowoczesności, śledzenia asymetrii między centrami i peryferiami cywilizacyjnymi,...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także