Leszek Knaflewski
bez tytułu (Elektron 2)
Datowanie: | 1989 |
Technika: | kolaż, rysunek |
Rozmiar: | wys. 69,8 cm, szer. 98 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2147 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Prace pochodzą z okresu współpracy Knaflewskiego z poznańską grupę Koło Klipsa. Artyści pracowali wspólnie nad projektami wystawienniczymi, a w swojej twórczości czerpali z tradycji surrealistycznych. Instalacje powstawały z codziennych przedmiotów, a ich postawą były rysunki Knaflewskiego. W prezentowanych pracach dochodzą do głosu lęki związane z zimną wojną i groźbą nuklearnej katastrofy. Dzidy to prymitywna broń powstała z przeróżnych przedmiotów, które straciły użyteczność w świecie po zagładzie.
Knaflewski wskazuje na materialność świata wokół, na sprawczość tego, co pozornie nie ma na nas wpływu. Rzeczy się rodzą, rzeczy umierają. Kluczowym pojęciem jest jedność – bez podziału na martwe i żywe przedmioty; każdy element jest pełnoprawny i komunikuje się z innymi. Knaflewski nazywa to „demokracjami w porozumiewaniu się”, które dotyczą zależności, intymności z innymi formami wibrującej materii do momentu, kiedy granice podmiotu i przedmiotu nieznacznie się zacierają. Rysunki artysty wskazują na sięganie do nieco innych źródeł, niż robiła to Nowa Ekspresja lat 80. Knaflewskiego interesuje wizja świata holistycznego, w którym motywy biologiczne, religijne, animalistyczne, kosmologiczne przeplatają się ze sobą i tworzą nowe kompozycje.
Aleksandra Jach
Niniejsza praca należy do zespół dzieł Leszka Knaflewskiego, na który składają się 33 projekty i realizacje plakatów, ulotek, okładek w formie odbitek litograficznych, sitodrukowych, offsetowych, rysunków i gwaszy. Przy zakupie prac do Muzeum Sztuki został też podarowany zbiór niskonakładowych i unikatowych druków Koło Klipsa (foldery, katalogi, zaproszenia, plakaty, unikalne odbitki archiwalne - w tym ręcznie kolorowane), który trafił do muzealnej biblioteki.