Magdalena Abakanowicz
Zespół Czarnych Form Organicznych
Datowanie: | 1974 r. |
Technika: | technika własna |
Materiały: | płótno, sizal, sznur |
Rozmiar: | wys. 300 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/211 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Macki lin rozpełzają się po pomieszczeniu, anektują je. Gdzieś u góry widać wieszaki, z których zwisają ni to kokony gigantycznych owadów, ni ubrania człowieka tkwiącego w tym czarnym gąszczu. Zagłębiając się w tę gęstwę z niepewnością, która nieodparcie towarzyszy wejściu w zarezerwowane dla dzieła terytorium, stajemy wobec zagrożenia związanego z natłokiem form i ich namacalną szorstkością. „Zespół Czarnych Form Organicznych", mimo iż jest dziełem abstrakcyjnym, wytwarza niezwykle silną aurę wokół siebie, pobudzającą naszą w wyobraźnię do gry skojarzeń.
Efekt, jaki wywołuje „Zespół Czarnych Form Organicznych", wynika z użycia tkaniny, która zawłaszcza przestrzeń na sposób właściwy żywym organizmom, tworząc swoiste, jakby organiczne środowisko. Stanowi to rozwinięcie wcześniejszych poszukiwań Abakanowicz, aby uczynić z dwuwymiarowego gobelinu trójwymiarowe formy, nazywane „abakanami” od nazwiska artystki. Sytuują się one pomiędzy tkaniną, klasyczną rzeźbą, a environment (środowiskiem organizującym przestrzeń).
Doświadczenia związane z przekształcaniem tkaniny w rzeźbę artystka zaczęła w połowie lat 60 XX wieku. W latach 70. XX wieku Abakanowicz wykonywała z tkaniny niepełne postaci ludzkie, symbolizujące uprzedmiotowianie i ubezwłasnowolnienie człowieka. Podobną ocenę ludzkiej kondycji można znaleźć u innych artystów tego czasu – Andrzeja Wróblewskiego czy Tadeusza Kantora. Postaci zestawiane bywają w grupy, tworząc obraz groźnego, bezwolnego, anonimowego tłumu. W latach 80. XX wieku, realizując monumentalne plenerowe environments z materiałów właściwych rzeźbie: kamienia, drewna, metalu, artystka nadal podejmowała kwestię kruchości ludzkiej egzystencji wobec zagrożeń, jakie ludzie sami sobie stwarzają.
Anna Saciuk-Gąsowska (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[3])
Textilles: Open Letter, 2013-06-22 - 2013-11-10