Louis Marcoussis
Martwa natura z dużym widelcem
Datowanie: | 1929 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farby olejne, płótno |
Rozmiar: | wys. 24 cm, szer. 32,5 cm |
Data nabycia: | 20.11.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/37 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Obraz jest świetlisty, przezroczysty, jakby był malowany w składzie szyb i szkła, gdzie w każdym zakamarku stoją oparte o siebie i o ścianę tafle. Ściana jest ciemno-, jasnoniebieska i szara, do tego podłoga z brązów. Jest też kilka cieni, choć z ich kształtów trudno odgadnąć, kogo naśladują. W centrum znajduje się stół – również przezroczysty, na nim ładnie wyprofilowana, łososiowa, cielista filiżanka i olbrzymi widelec. Poetycki, harmonijny obraz „psuje” to, co zostało umieszczone w prawym, górnym rogu. Tam jest coś zupełnie innego! Zaskakujące łączenie przedmiotów, motywów budzi u oglądającego niepewność, poczucie obcowania z nieznanym. Chwyt ten zastosował i Marcoussis przedstawiając widzowi martwą naturę – z tajemnicą.
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 258).