Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Louis Marcoussis

Martwa natura z dużym widelcem

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: malarstwo olejne
Materiały:farby olejne, płótno
Rozmiar:wys. 24 cm, szer. 32,5 cm
Data nabycia: 20.11.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/37
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Obraz jest świetlisty, przezroczysty, jakby był malowany w składzie szyb i szkła, gdzie w każdym zakamarku stoją oparte o siebie i o ścianę tafle. Ściana jest ciemno-, jasnoniebieska i szara, do tego podłoga z brązów. Jest też kilka cieni, choć z ich kształtów trudno odgadnąć, kogo naśladują. W centrum znajduje się stół – również przezroczysty, na nim ładnie wyprofilowana, łososiowa, cielista filiżanka i olbrzymi widelec. Poetycki, harmonijny obraz „psuje” to, co zostało umieszczone w prawym, górnym rogu. Tam jest coś zupełnie innego! Zaskakujące łączenie przedmiotów, motywów budzi u oglądającego niepewność, poczucie obcowania z nieznanym. Chwyt ten zastosował i Marcoussis przedstawiając widzowi martwą naturę – z tajemnicą.

Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 258).

Louis Marcoussis

Louis Marcoussis był grafikiem, malarzem pochodzenia żydowskiego, jednym z przedstawicieli kubizmu i paryskiej awangardy XX wieku. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego. Później studia kontynuował w Paryżu. Początkowo zarabiał rysując karykatury do pism francuskich i polskich. Swoje malarstwo zaprezentował na Salonie Jesiennym w 1905 roku. Pierwsze obrazy miały charakter impresjonistyczny. Jednak znajomość z Pablem Picassem sprawiła, że to estetyka kubizmu stała mu się bliska. Pod koniec życia zainspirował go również surrealizm. Artysta przyjaźnił się z czołowymi twórcami...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty