Zbigniew Warpechowski
Tatuaże seria V nr 1, obywatelstwo dla czystego odczucia Kazimierza Malewicza
Datowanie: | 1982 - 1985 r. |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | szkło, epidian, gaza, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 100 cm, szer. 60 cm, głęb. 17 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 25.11.1985 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/371 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Tatuować na plecach kwadrat? Obiekt wykonany przez Zbigniewa Warpechowskiego może wydawać się projektem takiego tatuażu. Na półplastycznym odlewie męskich pleców namalowany jest czarny kwadrat, przywołujący Czarny kwadrat na białym tle, dzieło klasyka Awangardy Kazimierza Malewicza. Szereg działań artystycznych Warpechowskiego w latach 80. stanowi próbę przełożenia czysto wzrokowego malarskiego doświadczenia Malewicza na cielesne doznanie właściwe sztuce performensu. Kulminacją serii prac zatytułowanych Tatuaże jest performens wykonany zimą 1985 roku. W czasie jego trwania artysta leżał na podłodze przykryty kołdrą, w której wycięto kwadrat, zaś ubrana w czarne skórzane spodnie i kurtkę Natalia LL biła batem odsłonięty fragment pleców, aż stały się intensywnie czerwone. Obraz Kazimierza Malewicza Czerwony kwadrat, nadający maksymalnie wyabstrahowaną formę odczuwaniu rzeczywistości, zostaje przełożony na dotkliwie bolesne odczucie fizycznego bólu, malarstwo zostaje przełożone na akcję, w której malarski pędzel i płótno obrazu zostają zastąpione przez bat i ciało. W trakcie akcji powstaje ten swoisty tatuaż – Malewiczowskie doświadczenie wyryte na skórze artysty.
Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [405])