Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Karol Hiller

Bal kostiumowy

Udostępnij:
Datowanie: 1927 r.
Technika: litografia barwna
Materiały:papier
Rozmiar:wys. 94,6 cm, szer. 63 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 28.12.2000
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/2016
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    to plakat; plakat →  duży druk artystyczny, którego grafika i tekst o czymś informuje;
●    ten plakat zaprasza na bal kostiumowy;
●    bal kostiumowy organizowała grupa „Start”, odbył się w sali Filharmonii → informuje o tym napis;
●    czerwone i granatowe prostokąty wyglądają jak schody w sali Filharmonii;
●    na plakacie są tylko trzy kolory: żółty, czerwony i niebieski → to kolory podstawowe → używali ich artyści sztuki nowoczesnej;
●    plakat Karola Hillera pokazuje, że grupa „Start” była zwolennikiem nowoczesnej sztuki; pokazuje też, że to był nowoczesny bal kostiumowy;

Autor skryptu: Leszek Karczewski


Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Jest to plakat zapraszający na bal kostiumowy. Karol Hiller połączył nowoczesną, konstruktywną formę (dający pozytywne rezultaty, wnoszący coś nowego, konkretnego) z treścią tekstu, czytelnie wyróżniając najważniejsze informacje. Plakat w takim układzie graficznym wskazywał, że organizator grupa Start, jest zwolennikiem nowoczesności. Z humorem zwracał uwagę na charakter imprezy, wykorzystując typografię i proste rytmiczne elementy. (stosował różne rodzaje liter/liternictwa, które nawiązywały do tematu imprezy; oprócz liter na plakacie znajdują się różne geometryczne kształty na przykład prostokąty, które występują w określonym układzie). Układem graficznym nawiązał do architektury wnętrza gwarantującej uczestnikom prawdziwy zawrót głowy: „połączonej z balkonami, schodami wewnętrznymi” – o czym pisała prasa. Miał to być ostatni bal karnawałowy, w którym współudział mieli mieć artyści Teatru Miejskiego. Jak pisano w gazecie „Głos Polski z 1927 roku, organizatorzy zapewniali „pomysłowe i niesamowite dekoracje, kabaret artystyczny, pracownie malarskie, karykatury, pawilon wróżbiarski, wielką rewię kostiumów i nagrody" (Karykatura to rysunek, portret ośmieszający daną osobę. Pawilon wróżbiarski to miejsce gdzie siedzi wróżka i przepowiada przyszłość z kart. Wielka rewia kostiumów to duży pokaz mody ubrań, które używano w spektaklach teatralnych, nosili je aktorzy). Artysta projektując układ graficzny i czytelną awangardową typografię (zrozumiałe, nieskomplikowane nowoczesne litery/ liternictwo), zrobił plakat nowoczesny i klarowny zarówno w formie, jak i treści. Artysta zrobił plakat prosty i zrozumiały dla człowieka, który go ogląda. Plakat jest czytelny.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka- Adamczyk

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także