Michał Budny
Głos o północy
Datowanie: | 2010 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | farby akrylowe, tektura |
Rozmiar: | wys. 35 cm, szer. 63 cm, głęb. 63 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 17.07.2015 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/589 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście.
Michał Budny:
● urodził się w 1976 roku,
● mieszka w Warszawie,
● w 2006 roku artysta zrobił pracę z tektury zatytułowaną Muzyka 5 (perkusja); ta praca składała się z ciemnych kół umieszczonych po skosie; koła przypominają talerze, w które uderza perkusista.
Opis dzieła:
● prosta bryła geometryczna; jedna ze ścian bryły ma kształt zbliżony do koła i jest pochylona;
● bryła jest zrobiona z tektury, pusta w środku; jest ciemna;
● wydaje się, że nie można pokazać dźwięku za pomocą bryły w przestrzeni → artysta próbował pokazać poprzez tekturową bryłę głos, który słyszymy w ciemności;
● tytuł pracy Głos o północy pobudza wyobraźnię → pomaga myśleć, że:
- o północy jest ciemno,
- o północy jest zgaszone światło i jest cicho,
- czasem słychać jakiś pojedynczy głos, dźwięk,
- dźwięk odbija się od ściany.
Autor skryptu: Małgorzata Wiktorko
Prace Michała Budnego w swojej powściągliwej formie podejmują subtelny dialog z przestrzenią, częstokroć działając jak jej negatyw, pogłos, echo. W wypadku pracy Głos o północy przy pomocy skromnych zabiegów i prostych materiałów artysta stworzył abstrakcyjny model odnoszący się do sytuacji dźwiękowej, który pozbawiony antropocentrycznego kontekstu zyskuje siłę do budowania autonomii zmysłowego fenomenu. Artysta w swoich instalacjach i rzeźbach podważa stabilność modernistycznych propozycji rzeźbiarskich, co przywodzi na myśl prototypiczne i poniekąd poza-materialnego myślenie o sytuacji rzeźbiarskiej, jakie reprezentowała Katarzyna Kobro.
Maria Morzuch