Marek Rogulski, Piotr Wyrzykowski
Real Time Story Telling
Datowanie: | 1991-09 |
Technika: | zapis cyfrowy (przeniesiony z kasety VHS), film barwny z dźwiękiem |
Materiały: | plik cyfrowy |
Rozmiar: | min. 25 min, sekundy 41 |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 11.08.2021 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/172/4 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Rytualne, wielogodzinne akcje duetu – Marka Rogulskiego i Piotra Wyrzykowskiego – realizowały ideę wyzwolenia z cywilizacyjnych kodów i przyzwyczajeń. Nazwa grupy miała nadać archaiczny kontekst jej działaniom, gdyż Mindel i Würm to określenia epok w dziejach prehistorycznego rozwoju ludzkości. Poszukiwaniu ukrytych mocy nieświadomości służyło odwołanie się do magii kultur pierwotnych i szamańskich rytuałów. Równolegle dochodziło do zderzenia ujawnionych kodów z rzeczywistością wielkomiejską z początku lat 90.
Tworzona przez grupę muzyka towarzyszyła występom. Dzięki połączeniu industrialnego hałasu z prymitywistyczną konstrukcją oddawała założoną fuzję dwóch żywiołów. Grupa działała w latach 1990–1992, głównie w Gdańsku. Akcje odbywały się m.in. na tamtejszej Wyspie Spichrzów. Nadawane im tytuły odnosiły się mniej lub bardziej precyzyjnie do pierwotnych poziomów energetycznych obecnych w psychice człowieka. Ziemia Mindel Würm wykonywała również muzykę wykorzystywaną następnie w performansach. Wykorzystywała do tego preparowane gitary i perkusję (Rogulski) oraz gitarę basową (Wyrzykowski). Obaj muzycy posługiwali się także przetwornikami elektronicznymi dźwięku i modulatorami. Z czasem duet rozpadł się, a jego członkowie utworzyli kolejne formacje: Rogulski – Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, a Wyrzykowski – Venom Underground.
Daniel Muzyczuk
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.