Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Bez tytułu

Marek Chlanda

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1986
Technika: asamblaż
Materiały:płótno, karton, gips, drewno, wosk
Rozmiar:wymiary zmienne
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.07.1988
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/415/1-13
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Bez tytułu” to rzeźba wykonana w technice asamblażu. Składa się z trzynastu zróżnicowanych form, które są układane bezpośrednio na podłożu. Poszczególne elementy instalacji różnią się od siebie zarówno pod względem kształtu, jak i materiału. Nie tworzą zwartej konstrukcji i ich ustawienie może mieć różne warianty przy założeniu, że centralnym kształtem jest zawsze najcięższa biała, gipsowa forma. Artysta określą ją mianem formy-matki. Jej umiejscowienia w centrum rzeźby nie należy jednak rozpatrywać w kategoriach dosłowności, ale rozumieć raczej jako początek, punkt wyjścia i odniesienia dla pozostałych elementów. Cztery różnokolorowe powtarzające ją kształty wykonane z płótna, papieru i wosku to, jak twierdzi artysta, jej lekkie „dzieci”, które „pod okiem matki same się zabawowo organizują”. Wchodzą ze sobą w relacje, leżąc bezpośrednio na podłożu lub unosząc się w oparciu o inne elementy pracy, takie jak trzy gipsowe pierścienie lub kawałki desek. Chlanda obserwuje, jak rzeczy i ciała w unikalny sposób łączą się ze sobą.



W różnych wariantach pracy jeden fragment kompozycji pozostaje prawie niezmieniony. Jest to grupa elementów, na którą składają się wąska falista forma wykonana z kartonu, deska i tekturowo-parafinowy "kroczący krzyż", jak określa go artysta. Z ich pomocą Chlanda wprowadza do pracy element krajobrazu zaczerpnięty z malarstwa pejzażowego. Pojawiają się plany, horyzont i widnokrąg. Jako widzowie stajemy się świadkami zatrzymanej na chwilę, abstrakcyjnej „sceny rodzajowej” rozgrywającej się zarazem w krajobrazie, jak i w galerii. Tym, co szczególnie interesuje artystę, jest przestrzeń. W sformułowanej przez siebie ontologii rzeźby twierdzi, że jest ona integralnie z nią powiązana. W pracy „Bez tytułu” Chlanda anektuje fragment miejsca i rozbija geometryczny układ pomieszczenia, wprowadzając do niego zakomponowaną sytuację pejzażową. Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

Marek Chlanda
Marek Chlanda

Od początku swojej drogi twórczej starał się znieść granice dzielące rozmaite dziedziny artystyczne. Od końca lat 70. do swoich rysunków doklejał takie elementy jak kawałek futra, metalowy drut, sznury. Z biegiem lat zaczął tworzyć obiekty oraz instalacje, unaoczniając fizyczność stosowanych przez siebie prostych, naturalnych materiałów. W 1988 roku odbyła się niezwykle ważna w dorobku artysty wystawa miejsce rzeźby w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, konfrontująca twórczość Chlandy z dziełami Josepha Beuysa i Roydena Rabinowitcha. W niektórych działaniach współpracował z muzykami (będąc absolwentem szkoły muzycznej)...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty