Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Namiot
Udostępnij:
Datowanie: 1976
Technika: instalacja
Rozmiar:wys. 216 cm, szer. 172 cm, głęb. 182 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 30.08.2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/2008
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Namiot", rzeźba przestrzenna z białego płótna zszytego ręcznie w formę stożka, należy do serii „Psychomebelków", które Maria Pinińska-Bereś tworzyła od końca lat 60. do połowy 70. XX wieku. Artystka odwoływała się w nich do tematu uprzedmiotowienia kobiety i tłumienia jej ekspresji.



W pracy „Namiot" Pinińska-Bereś, podobnie jak w innych dziełach tego typu, nie używa ciężkich materiałów kojarzących się z rzeźbą statuaryczną. Ten wybór to wynik poszukiwań własnej „kobiecej” estetyki bazującej na grze ze stereotypami, ale także rodzaj buntu wymierzonego w zdominowane przez mężczyzn środowisko rzeźbiarskie. To również decyzja czysto praktyczna, uniezależniająca artystkę od męskiej pomocy przy przenoszeniu prac.



W „Namiocie" tkanina, płynne kształty oraz rozbicie figury przez rozcięcie jej od dołu oraz podniesienie jednego z rogów do góry nadają kompozycji lekkości. Jednocześnie ponad dwumetrowa konstrukcja służy wydzieleniu własnego terytorium. Wyłącza bowiem fragment przestrzeni z nieprzyjaznego „zmaskulinizowanego” świata i anektuje go dla artystki. Praca ukazuje też relację kobiety z jej otoczeniem. „Namiot" – schron – można zamknąć. To miejsce autonomiczne, enklawa rządząca się innymi zasadami niż świat zewnętrzny. Wnętrze „Namiotu", wyłożone biało-różową pikowaną kołdrą, jest miękkie i przyjemne, zapewnia schronienie i intymność, ale zarazem nasuwa pytanie o to, dlaczego to, co kobiece, musi być ukryte czy stłumione. Umieszczone przy wejściu napisy zachęcają: „Jeżeli tłumisz / głos zbyt długo / jeżeli Ci źle / wejdź do / Namiotu i / krzycz! / P.S Przed wejściem / zostaw obuwie”. Ich forma, podobna kaligraficznemu pismu uczennicy, nasuwa skojarzenia z dzieciństwem. Można podejrzewać, że Pinińska-Bereś wraca w ten sposób do okresu swojej dziewczęcości i skrępowania konwenansami w arystokratycznej, ultrakatolickiej rodzinie. Jednocześnie wydaje się, że artystka mówi też o teraźniejszości, w której nadal jako dorosła kobieta jest tłamszona i traktowana z lekceważeniem. Maria Pinińska-Bereś wielokrotnie określała swoją sztukę mianem „azylu”, a więc przestrzeni, w której, podobnie jak w „Namiocie", może się skryć przed patriarchalnym światem i sama dyktować warunki.



Dorota Stolarska-Kultys

Maria Pinińska-Bereś

Marię Pinińską-Bereś, wymienianą dziś wśród najważniejszych polskich rzeźbiarek i performerek, często włącza się w krąg sztuki feministycznej, choć sama nie chciała być tak jednoznacznie klasyfikowana. Studiowała rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat 60. artystka pracowała nad swoim indywidulanym stylem rzeźby, która zyskała charakterystyczny kształt około połowy lat 70. Od tego czasu w twórczości artystki kluczową rolę zaczęła odgrywać tkanina i lirycznie potraktowana tematyka „kobieca” – zarówno dotycząca kobiecego ciała, jak i tożsamości, a także ról lub cech przypisywanych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty