Marek Chlanda
Instress - Inscape
Datowanie: | 1988 |
Technika: | asamblaż |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 27.05.1993 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/473/1-4 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Intress-Inscape" to rzeźba wykonana w technice asamblażu, na którą składa się forma przypominająca schody zrobiona z nierównomiernie pomalowanej na bordowo płyty pilśniowej oraz żelaznej szyny i dwóch cegieł. „Schody” stoją pod kątem bez podparcia, przy podłodze stabilizowane są jedynie za pomocą dwóch pozostałych elementów. To jedna z bardziej analitycznych i formalnych realizacji rzeźbiarskich Marka Chlandy. Artysta bada w niej zagadnienie równowagi i balansu, zakłada, że rzeźba podobnie jak ludzkie ciało jest skazana na grawitację i tarcie. Refleksja ta wiąże się z prywatną ontologią rzeźbiarską artysty, według której istotą rzeźby jest przestrzeń. Zrównuje on doświadczanie obiektu z doświadczaniem miejsca, w którym się on znajduje. Rzeźba anektuje przestrzeń, a jej obecność rzutuje na postrzeganie podłogi, ścian, okien i drzwi oraz na każdy element w pomieszczeniu. W „Intress-Inscape" praca wchodzi w bezpośrednią relację jedynie z podłogą, która zapewnia jej kruchą stabilizację, jednakże sposób jej zakomponowania w przestrzeni wpływa na relację odbiorcy także z jej innymi elementami. Rzutuje między innymi na sposób, w jaki przemieszcza się on po pomieszczeniu, by nie zburzyć chwiejnej równowagi, której jest świadkiem. Chlanda zwraca szczególną uwagę, aby jego realizacje rzeźbiarskie nie były dodatkowo stabilizowane, jest przeciwny ich przykręcaniu lub przyklejaniu do podłoża lub powierzchni. Istotne jest napięcie związane z balansem, który może zostać w każdej chwili zburzony. Nie interesuje go trwałość, ale jej ograniczenie, tymczasowość. Swoje rzeźby postrzega jako sumę gestów, poszczególnych fragmentów, a nie jako całość. Sposób ich zakomponowania w przestrzeni nie daje o tym zapomnieć także widzowi.
Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys