Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Instress - Inscape

Marek Chlanda

Instress - Inscape

Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: asamblaż
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 27.05.1993
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/473/1-4
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Intress-Inscape" to rzeźba wykonana w technice asamblażu, na którą składa się forma przypominająca schody zrobiona z nierównomiernie pomalowanej na bordowo płyty pilśniowej oraz żelaznej szyny i dwóch cegieł. „Schody” stoją pod kątem bez podparcia, przy podłodze stabilizowane są jedynie za pomocą dwóch pozostałych elementów. To jedna z bardziej analitycznych i formalnych realizacji rzeźbiarskich Marka Chlandy. Artysta bada w niej zagadnienie równowagi i balansu, zakłada, że rzeźba podobnie jak ludzkie ciało jest skazana na grawitację i tarcie. Refleksja ta wiąże się z prywatną ontologią rzeźbiarską artysty, według której istotą rzeźby jest przestrzeń. Zrównuje on doświadczanie obiektu z doświadczaniem miejsca, w którym się on znajduje. Rzeźba anektuje przestrzeń, a jej obecność rzutuje na postrzeganie podłogi, ścian, okien i drzwi oraz na każdy element w pomieszczeniu. W „Intress-Inscape" praca wchodzi w bezpośrednią relację jedynie z podłogą, która zapewnia jej kruchą stabilizację, jednakże sposób jej zakomponowania w przestrzeni wpływa na relację odbiorcy także z jej innymi elementami. Rzutuje między innymi na sposób, w jaki przemieszcza się on po pomieszczeniu, by nie zburzyć chwiejnej równowagi, której jest świadkiem. Chlanda zwraca szczególną uwagę, aby jego realizacje rzeźbiarskie nie były dodatkowo stabilizowane, jest przeciwny ich przykręcaniu lub przyklejaniu do podłoża lub powierzchni. Istotne jest napięcie związane z balansem, który może zostać w każdej chwili zburzony. Nie interesuje go trwałość, ale jej ograniczenie, tymczasowość. Swoje rzeźby postrzega jako sumę gestów, poszczególnych fragmentów, a nie jako całość. Sposób ich zakomponowania w przestrzeni nie daje o tym zapomnieć także widzowi.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

Marek Chlanda
Marek Chlanda

Od początku swojej drogi twórczej starał się znieść granice dzielące rozmaite dziedziny artystyczne. Od końca lat 70. do swoich rysunków doklejał takie elementy jak kawałek futra, metalowy drut, sznury. Z biegiem lat zaczął tworzyć obiekty oraz instalacje, unaoczniając fizyczność stosowanych przez siebie prostych, naturalnych materiałów. W 1988 roku odbyła się niezwykle ważna w dorobku artysty wystawa miejsce rzeźby w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, konfrontująca twórczość Chlandy z dziełami Josepha Beuysa i Roydena Rabinowitcha. W niektórych działaniach współpracował z muzykami (będąc absolwentem szkoły muzycznej)...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty