Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Svetlana Kopystiansky

Expansion of emptiness

Udostępnij:
Datowanie: 1980-1992
Technika: fotografia czarno-biała
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 08.03.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3081/1-8
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Sekwencja ośmiu fotografii rejestruje proces topnienia dwóch usytuowanych równolegle brył lodu. Kolejne ujęcia ukazują, jak prostopadłościenne obiekty maleją, jak postępuje deformacja ich konturów i dochodzi do ich przemiany w stan ciekły. Znikanie kryształów lodu oraz powiększająca się stopniowo plama wody, która zmienia odcień ciemnego podłoża, są oznakami upływu czasu. Praca splata ze sobą minimalistyczne zainteresowanie obiektem i strukturą modularną z typową dla sztuki konceptualnej metodycznością rejestracji fotograficznej. Tytułowa ekspansja oznacza przejście danego stanu materii w inny. Można ją łączyć z obecną w sztuce konceptualnej „dematerializacją przedmiotu” – ideą, zgodnie z którą wartość dzieła tkwi nie w jego fizycznej formie, lecz w procesie czy koncepcji. Prace takie zamiast na trwałym obiekcie skupiają się często na niewidzialnych, ulotnych aspektach czy ideach.

Svetlana Kopystiansky
Svetlana Kopystiansky

Svetlana Kopystiansky jest amerykańską artystką, działającą w Nowym Jorku od 1988 roku. Jej multimedialna praktyka obejmuje malarstwo, fotografię, film i wideo, a badanie języka jest kluczowe dla jej twórczości. Przy pracach filmowych i wideo współpracuje ze swoim mężem, Igorem Kopystianskim. Od późnych lat siedemdziesiątych aż do imigracji w 1988 roku Svetlana Kopystiansky była częścią nonkonformistycznej sceny artystycznej Związku Radzieckiego. W 1979 roku zwróciła się w kierunku tradycji awangardowej. Jej praca Correct Figures / Incorrect Figures (1979) odnosiła się do twórczości Kazimierza Malewicza, natomiast White Album (1979)...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także