Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Gry
Udostępnij:
Datowanie: ok. 1930
Technika: fotografia czarno-biała, fotomontaż
Rozmiar:wys. 17 cm, szer. 13 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1980
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/533
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Gry" to jedna z pierwszych fotograficznych realizacji Janusza Marii Brzeskiego. Praca, której data powstania nie jest dokładnie znana, mogła zostać wykonana podczas pobytu autora w Paryżu lub tuż po jego powrocie do Polski. Brzeski przebywał we Francji w latach 1929-1930, zetknął się tam z ruchem surrealistycznym i dadaizmem, zaczął eksperymentować z rayogramami, fotogramami i fotomontażem. Przebywając w Paryżu, stworzył tekę fotomontaży i kolaży „Sex" (obecnie w zbiorach prywatnych), które w sposób groteskowy ilustrowały teorie Freuda poprzez utrzymane w duchu surrealistycznym połączenie tekstu z obrazem.



W pracy „Gry" artysta zastosował montaż negatywowy, zestawiając ze sobą dwie fotografie. Pierwsza z nich ukazuje kobietę wspartą o stół z szachownicą i mężczyznę patrzącego w rozłożone na nim karty. Druga, położona poziomo w lewym dolnym rogu, przedstawia dwie postacie męskie. Jeden z mężczyzn ubrany jest na sportowo, w pumpy i podkolanówki. W lewym górnym rogu artysta umieścił etykietę ze słabo widoczną nazwą koniaku. Pracę cechuje charakterystyczna dla fotomontażu symultaniczność, zerwanie z racjonalną narracją, przenikanie planów umożliwiające jednoczesne odbieranie zupełnie różnych faktów, zdarzeń i miejsc. Forma ta, czerpiąc z surrealizmu, otwiera świat wyobraźni, niezobowiązujących i luźnych skojarzeń, nieuchwytnych i pozbawionych logiki połączeń. W fotomontażu dostrzec też można jego zakorzenienie w kolażu dadaistycznym, który w sposób dowcipny zlepiał ze sobą przypadkowe, często absurdalne, elementy. W latach 30. fotomontaż idealnie wpisywał się w nowoczesny wizualny język kultury masowej. Stał się formą, która najlepiej oddawała dynamikę wielkomiejskiej cywilizacji i społeczeństwa urzeczonego jej zdobyczami. Stanowił plastyczny odpowiednik filmu awangardowego, który poprzez przenikanie, nakładanie i zderzanie ze sobą różnorodnych obrazów, zrywał z tradycyjną narracją, linearnością i statycznym jednym planem.



Dorota Stolarska-Kultys

Janusz Maria Brzeski

Janusz Maria Brzeski był jednym z najważniejszych twórców fotografii i filmu awangardowego w Polsce. Studiował w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu. Początkowo w jego twórczości ujawniał się wpływ ekspresjonizmu widoczny w wyrazistych formach zachowanych drzeworytów. W drugiej połowie lat 20. XX wieku artysta zajął się jednak projektowaniem graficznym i fotografią. W latach 1929–1930 pracował w agencjach graficznych w Paryżu, m.in. współpracował z tygodnikiem „Vu”. Tam zapoznał się z surrealizmem, którego wpływy widoczne były w jego późniejszych kompozycjach, szczególnie w seriach fotomontaży, takich jak teka Sex...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty