Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Omikron rho

Roman Opałka

Omikron rho

Udostępnij:
Datowanie: 1967
Technika: technika własna
Materiały:tkanina, pióra, drewno
Rozmiar:wys. 166 cm, szer. 169 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 18.06.1970
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/93
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Omikron rho" to konstrukcja przestrzenna wykonana z czerwonego płótna wypełnionego pierzem i usztywnionego drewnianymi listwami wszytymi w tkaninę. Kompozycja zalicza się do grupy prac określanych przez Bożenę Kowalską, krytyczkę i autorkę monografii Opałki, „poduszkowcami” i „zasłonami”. Mimo miękkiej formy, przypominającej nieco pikowaną kołdrę, praca została skomponowana w sposób precyzyjny i przemyślany. Stanowi wyraz koncepcji, w której istotną rolę ogrywają zasady geometrii. Uwagę zwracają przede wszystkim rygorystyczne poziome podziały wprowadzone za pomocą listewek. Mimo że „Omikron rho" nie należy do najbardziej typowych realizacji artysty, podejmuje wątki, które są obecne także w innych jego pracach z tego okresu.



Skupienie na budowaniu poziomych rytmów za pomocą akcentów plastycznych jest tematem obrazów fakturalnych z serii „Alfabet grecki". Prace z tego cyklu oznaczone są kolejnymi greckimi literami (np. „Omikron-Tau" znajdujący się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi). Płaszczyzny obrazów mają charakter reliefowy, tworzą je pasy powstałe przy użyciu szerokiej szpachli. Nawiązując do koncepcji unizmu Władysława Strzemińskiego, Opałka dąży do pokrycia obrazu równomiernie rozłożonymi elementami plastycznymi. W „Omikron rho" działanie to zostaje przeniesione na formę przestrzenną. Wykorzystanie jednobarwnej matowej tkaniny pozwala na zaobserwowanie gry świateł i cieni. Kiedy światła ślizgają się po powierzchni wypełnionej listwami, cień powstaje w załomach materiału. Miękka konstrukcja umożliwia zmienność układów zależną od umiejscowienia listewek.



Omawiana tu realizacja nawiązuje do cyklu obrazów „Alfabet grecki" także tytułem – „omikron” to piętnasta litera greckiego alfabetu oznaczająca samogłoskę „o krótkie”, „rho” jest siedemnastą literą. Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

Roman Opałka
Roman Opałka

Należy obecnie do najbardziej uznanych światowych artystów. Po studiach w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP) i warszawskiej ASP eksperymentował z abstrakcją, malarstwem materii, tworzył grafiki i aranżacje przestrzenne. Kwestię konceptualizacji czasu zaczął podejmować w latach 60. w Chronomach – cyklu obrazów zapełnianych drobnymi punktami. Od 1965 roku Opałka konsekwentnie realizuje to, co sam nazywa programem OPAŁKA 1965/1-–∞, który od roku 1972 stał się już jedyną treścią jego twórczości. W 1995 roku reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Maria Morzuch (Cytata za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty