Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Pieta
Udostępnij:
Datowanie: XX/XXI
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:bez passe-partout: wys. 34,2 cm, szer. 29,5 cm, głęb. 0,1 cm; z passe-partout: wys. 34,2 cm, szer. 50 cm, grub. 0,1 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 19.12.2003
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2887
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Pieta" to fotografia czarno-biała przyklejona taśmą klejącą do miedzianej płyty używanej w wielu technikach graficznych. Nosi ona liczne ślady zarysowań oraz plamy pozostałe po stosowanym w tych procesach kwasie. Praca należy do większej serii obiektów łączących matryce graficzne z fotograficznymi odbitkami, w których Sławomir Kubala podjął próby oderwania się od płaskiego, dwuwymiarowego obrazu. Umieszczone na płycie zdjęcie przedstawia akt męski. Postać leży na postumencie przykrytym draperią. Głowa mężczyzny niknie w mroku niemalże zupełnie czarnego tła, z którego wyłania się twarz kobiety stojącej nad jego nagim ciałem. Układ postaci i ich wzajemna relacja nawiązują do upowszechnionego w średniowieczu przedstawienia piety, ukazującej martwego Jezusa leżącego na kolanach opłakującej go Matki Bożej. Wyobrażenie to u swojego zarania wskazywać miało na udział Marii w dziele Zbawienia. Tematyka religijna to jeden z najczęściej podejmowanych przez Kubalę wątków. Pojawia się w jego pracach w kontekście rozważań nad stereotypowo pojmowaną starością i śmiercią, czy też erotyzmem. Jego fotografie ukazują z jednej strony uniwersalne zagadnienia egzystencjalne, z drugiej przesycone są często wątkami osobistymi, związanymi zwłaszcza z relacją artysty z matką. Kubalę interesuje człowiek, jego kondycja w świecie oraz cielesność, w której tajemnicę stara się wniknąć. Ciała w jego pracach traktowane są w sposób rzeźbiarki, niczym pomniki czy monumenty. Zatracają swoje indywidualne cechy, są monumentalizowane, uogólniane, często androgyniczne. Tak jak w omawianej fotografii gubią się w otaczającym je mroku i pustce, wskazując na alienację człowieka w świecie. W twórczości Kubali dostrzec można silne inspiracje dziełami Rembrandta oraz gotyckim malarstwem ołtarzowym.


Dorota Stolarska-Kultys

Sławomir Kubala

Fotografiki, grafik. W latach 1992–1991 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prof. Andrzeja Kabały. W XXI wieku zajął się autoportretami w których na plan pierwszy wysuwa cielesność i voyeryzm, które są charakterystyczne dla jego twórczości.  Kompozycje wykonane za pomocą fotografii otworkowej barwnej charakteryzuje zniekształcona perspektywa i wyraźny ekspresjonizm. Także ikonografia Ukrzyżowania oddziałuje na sposób pokazania siebie przez Sławomira Kubalę. Maria Brewińska tak pisze o tym zjawisku : „Patrzymy na ciała w ich ofiarnej pokorze, ciała, które ofiarowują się łagodności...