Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Piroga
Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: snycerstwo
Rozmiar:wys. 143 cm, szer. 30 cm, dług. 310 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 14.04.1989
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/420
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Piroga" to obiekt przestrzenny przypominający kształtem długie czółno w formie półksiężyca. Tytuł pracy oraz sposób jej wykonania sugeruje pokrewieństwo z płaskodenną, wydrążoną z pnia łodzią przeznaczoną do pływania po bardzo płytkiej wodzie, wykorzystywaną zwłaszcza przez Indian w rejonach Morza Karaibskiego. W przeciwieństwie do pierwowzoru, obiekt ma dwa dzioby nietypowo podniesione do góry – jeden na wysokość 143 cm, drugi na 129 cm. Został wydrążony poprzez wypalenie materiału, a następnie w całości pokryty żywicą epoksydową. Praca powstała w okresie, w którym Krzysztof Markowski należał do działającej w latach 80. w Poznaniu grupy artystycznej Koło Klipsa. Zrzeszeni w niej artyści, m.in. Mariusz Kruk i Leszek Knaflewski, działali kolektywnie w oparciu o dialog, wspólnie pracując, ustalając koncepcje i omawiając prace. Artyści razem podejmowali decyzje artystyczne i realizowali „grupowe dzieła sztuki” oraz rozbudowane aranżacje przestrzenne. Swoich prac nie podpisywali nazwiskami uznając je za wspólne. Ich twórczość powstawała nieco w kontrze do przygnębiających realiów późnego PRL, będąc wyrazem wolności twórczej, nieskrępowania i swobody. W swoich działaniach kierowali się intuicją oraz subiektywnymi przeżyciami i doznaniami, posługiwali się metaforą i trudnymi do odkodowania, symbolami zawiązującymi do świata marzeń sennych. Czerpali inspirację z popularnego wówczas w Europie nurtu „nowej ekspresji” wzbogacając ją o doświadczenia surrealizmu, malarstwa materii, pop-artu, land-artu czy ruchu Fluxus. Wystawy nazywane „całościami” tworzyli z myślą o konkretnej przestrzeni, pod którą opracowywali wspólny koncept. Składały się one z reguły z wielkoformatowych obiektów przestrzennych - często surrealistycznych i odwołujących się do absurdu sytuacyjnego czy dziecięcej wyobraźni. Tak jest też w przypadku tego nienaturalnie wygiętego, niepraktycznego czółna. Pospolite przedmioty użytkowe, wyciągnięte z lamusa rupiecie i odpadki, a także obiekty odwołujące się do codzienności stanowiły istotny element twórczości grupy zwłaszcza w drugiej połowie lat 80.



Dorota Stolarska-Kultys

Krzysztof Markowski

Malarz, rzeźbiarz. W 1984 roku dyplom z malarstwa w poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych Od roku 1983 pracował w grupie artystycznej Koło Klipsa. Począwszy od 1989 roku pracuje indywidualnie.  Jest profesorem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Początki doświadczeń twórczych Krzysztofa Markowskiego kształtowały się w działaniu grupowym, we  wspólnej pracy z artystami w poznańskiej grupie  Koło Klipsa (z Mariuszem Krukiem, Leszkiem Knaflewskim, Wojciechem Kujawskim). Był to dla niego czas prężnej aktywności, podejmowania wspólnych decyzji artystycznych, odpowiedzialnego dialogu i kolektywnej pracy, w rezultacie której...