Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Rysunek do "Teorii widzenia". Rzeźba, Egipt II tysiąclecie p.n.e

Władysław Strzemiński

Rysunek do "Teorii widzenia". Rzeźba, Egipt II tysiąclecie p.n.e

Udostępnij:
Datowanie: 1947-1950
Technika: rysunek
Rozmiar:wys. 12,5 cm, szer. 18,2 cm; z passe-partout: wys. 20 cm, szer. 20 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 02.11.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2168/67
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Rysunki Władysława Strzemińskiego powstały w wyniku jego badań nad percepcją. Pokazują one, jak rozwój świadomości wpływał na zmiany widzenia pod wpływem przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Stanowią część jego przełomowej pracy „Teoria widzenia”, w której artysta analizuje różne sposoby postrzegania – od konturowego po nowoczesne – jako odbicie przemian społecznych na przestrzeni wieków. Poszczególne rysunki ukazują sposób, w jaki rzeczywistość była postrzegana w różnych momentach kultury. Strzemiński tworzy system odniesień łączący epoki, formy, artefakty i metody poznania. Traktuje sztukę jako narzędzie badawcze, gdzie każda forma wizualna odpowiada określonej świadomości wzrokowej. „Teoria widzenia” to nie tylko traktat estetyczny, lecz także projekt edukacyjny i społeczny, mający na celu kształtowanie nowoczesnego odbiorcy sztuki.

Bibliografia

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, I, rozdz.: poz. 64, Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 58.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, II, rozdz.: poz. 64, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 57.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, III,

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także