Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Rysunek do "Teorii widzenia". Księżniczka, rzeźba z drewna ok 1250 r. p. n. e. i kolumna papirusowa gładka II tysiąclecie p. n. e., Egipt

Władysław Strzemiński

Rysunek do "Teorii widzenia". Księżniczka, rzeźba z drewna ok 1250 r. p. n. e. i kolumna papirusowa gładka II tysiąclecie p. n. e., Egipt

Udostępnij:
Datowanie: 1947-1950
Technika: rysunek
Rozmiar:wys. 18,5 cm, szer. 12,5 cm; z passe-partout: wys. 20 cm, szer. 20 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 02.11.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2168/62
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Rysunki Władysława Strzemińskiego powstały w wyniku jego badań nad percepcją. Pokazują one, jak rozwój świadomości wpływał na zmiany widzenia pod wpływem przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Stanowią część jego przełomowej pracy „Teoria widzenia”, w której artysta analizuje różne sposoby postrzegania – od konturowego po nowoczesne – jako odbicie przemian społecznych na przestrzeni wieków. Poszczególne rysunki ukazują sposób, w jaki rzeczywistość była postrzegana w różnych momentach kultury. Strzemiński tworzy system odniesień łączący epoki, formy, artefakty i metody poznania. Traktuje sztukę jako narzędzie badawcze, gdzie każda forma wizualna odpowiada określonej świadomości wzrokowej. „Teoria widzenia” to nie tylko traktat estetyczny, lecz także projekt edukacyjny i społeczny, mający na celu kształtowanie nowoczesnego odbiorcy sztuki.

Bibliografia

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, I, rozdz.: poz 60, Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 55.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, II, rozdz.: poz 60, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 54.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, III, r

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także