Władysław Strzemiński
Rysunek do "Teorii widzenia". Księżniczka, rzeźba z drewna ok 1250 r. p. n. e. i kolumna papirusowa gładka II tysiąclecie p. n. e., Egipt
| Datowanie: | 1947-1950 |
| Technika: | rysunek |
| Rozmiar: | wys. 18,5 cm, szer. 12,5 cm; z passe-partout: wys. 20 cm, szer. 20 cm |
| Sposób nabycia: | przekaz |
| Data nabycia: | 02.11.2016 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2168/62 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Rysunki Władysława Strzemińskiego powstały w wyniku jego badań nad percepcją. Pokazują one, jak rozwój świadomości wpływał na zmiany widzenia pod wpływem przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Stanowią część jego przełomowej pracy „Teoria widzenia”, w której artysta analizuje różne sposoby postrzegania – od konturowego po nowoczesne – jako odbicie przemian społecznych na przestrzeni wieków. Poszczególne rysunki ukazują sposób, w jaki rzeczywistość była postrzegana w różnych momentach kultury. Strzemiński tworzy system odniesień łączący epoki, formy, artefakty i metody poznania. Traktuje sztukę jako narzędzie badawcze, gdzie każda forma wizualna odpowiada określonej świadomości wzrokowej. „Teoria widzenia” to nie tylko traktat estetyczny, lecz także projekt edukacyjny i społeczny, mający na celu kształtowanie nowoczesnego odbiorcy sztuki.
Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, I, rozdz.: poz 60, Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 55.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, II, rozdz.: poz 60, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 54.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, III, r
