Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Taktyzm IV

Zbigniew Lutomski

Taktyzm IV

Udostępnij:
Datowanie: 1969
Technika: drzeworyt barwny
Rozmiar:z passe-partout: wys. 82 cm, szer. 52 cm; bez passe-partout: wys. 93,5 cm, szer. 62 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.12.1969
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/365
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Taktyzm III" i „Taktyzm IV" to prace wykonane w technice linorytu barwnego na papierze. Należą do większego cyklu grafik noszących ten sam tytuł. Są to wielkoformatowe plansze w kształcie pionowego prostokąta o wymiarach 82 x 52 cm, który stanowił stały format stosowany przez Zbigniewa Lutomskiego. Odbitki łączą w sobie elementy abstrakcji, przedstawiające oraz wizerunki przedmiotów materialnych, które choć nie do końca rozpoznane, mogłyby istnieć w rzeczywistości. W obu pracach występuje motyw rurek charakterystyczny dla wielu realizacji artysty. Czasem pełnią one funkcję symboliczną, niosąc za sobą znaczenia, jednak równie często pojawiają się na płaszczyźnie, aby jak zauważa Andrzej Warzecha „zmącić jej spokój, aby zakpić z jej pewności i jednolitości” (katalog wystawy „Zbigniew Lutomski. Grafika", BWA w Łodzi, 1982). Element niepokoju i napięcia wprowadza też Lutomski stosując i konfrontując ze sobą formy organiczne i geometryczne. Mimo niemalże abstrakcyjnego charakteru te pierwsze są silnie biologiczne, witalne i mocno zakorzenione w naturze, co widać szczególnie w pracy „Taktyzm IV".



W grafikach z omawianego cyklu artystę interesuje przede wszystkim forma i przestrzeń. Podnosi on problem wartości przestrzeni jako pustki, która jest w stanie ogarnąć przedstawione formy. Prace ukazują wyginające się kształty i ich powiązane układy, a także przenikania przedmiotów tworzące kierunkowe ruchu. Lutomski zderza ze sobą partie jasne z półciemnymi, zupełnie czarnymi i barwnymi. Wprowadzony do prac kolor równoważy linię a nawet nad nią dominuje, mimo że w tworzonych przez niego linorytach i drzeworytach jest ona zdecydowana, miejscami gruba i drapieżna. Charakterystyczne dla zastosowanej techniki mocne cięcia sąsiadują tu z rozległymi, gładkimi polami, wypełnionymi jednolitym mocnym kolorem.


Dorota Stolarska-Kultys

Zbigniew Lutomski