Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Żagiel
Udostępnij:
Datowanie: 1947
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 60 cm, szer. 50 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.12.1984
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1694
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Żagiel" to przykład realizacji odwołującej się do kubizmu. Kompozycja utrzymana jest w jasnych tonacjach, na tle których wybija się czerwona ukośna linia z rytmem poziomych niebieskich kresek. Wokół niej znajduje się kilka form geometrycznych sugerujących kształt żaglówki. W bocznych częściach obrazu wprowadzono pionowe i ukośne podziały tworzące geometryczne formy. Kompozycja należy do serii podobnych obrazów pod wspólnym tytułem „Żagle", nad którymi Roman Modzelewski pracował w 1947 roku. W zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi znajdują się także dwie inne prace przedstawiające ten sam motyw i stanowiące rysunkowe oraz malarskie studium do ostatecznej realizacji. Ich analiza umożliwia prześledzenie zmian jakie przeszło widzenie Modzelewskiego w drodze ku ostatecznej wersji obrazu.



Seria prac powstała w dość przełomowym dla artysty momencie. Pozostając przez lata pod wpływem koloryzmu i impresjonizmu, poszukiwał on nowej drogi i starał się odejść od wspomnianych nurtów na rzecz bardziej awangardowych rozwiązań. Potrzeba ta zbiegła się w czasie z przeprowadzką Modzelewskiego z Warszawy do Łodzi, gdzie mobilizująco podziałały na niego dokonania Władysława Strzemińskiego. Z twórcą koncepcji unizmu artysta zetknął się także osobiście podejmując się organizacji Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Jak wspominał Modzelewski, obaj artyści zatrudnieni jako wykładowcy uczelni spotykali się codziennie prowadząc dyskusje dotyczące systemu nauczania i przyszłego kształtu placówki. Dla autora „Żagla" najbardziej przełomowy okazał się jednak plener uczelni w Nowej Rudzie w 1946 roku, podczas którego Strzemiński doradził mu by zajął się kubizmem, który jak mu powiedział „poszerzy u pana elementy zawartości wzrokowej” (rozmowa Małgorzaty Wróblewskiej-Markiewicz z Romanem Modzelewskim, Łódź 1994, w katalogu wystawy „Roman Modzelewski Malarstwo" w Państwowej Galerii Sztuki w Łodzi). Rezultatem podjętych wówczas dociekań wypływających z inspiracji widzeniem kubistycznym jest seria „Żagle". Również w sposobie malowania i nakładania farby w niektórych warstwach omawianego obrazu można dostrzec podobieństwo z pejzażami morskimi i powidokami Strzemińskiego.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośredni od artysty.



Dorota Stolarska-Kultys

Roman Modzelewski

Malarz, projektant, pedagog, współtwórca i wieloletni rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 1931 studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (od 1932 Akademii Sztuk Pięknych). Uczęszczał do pracowni prof. Felicjana Szczęsnego Kowarskiego gdzie uzyskał absolutorium, a następnie do 1938 do prof. Leonarda Pękalskiego u którego uczył się malarstwa dekoracyjnego. Podczas studiów zaprojektował m.in. kraty do budynku Sądów Grodzkich przy ulicy Leszno w Warszawie oraz wziął udział w prezentacji polskiego malarstwa na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku. W wyniku wybuchu II wojny światowej przerwał studia, a dyplom z malarstwa...