Felicjan Szczęsny Kowarski
Pejzaż włoski
Datowanie: | 1929 |
Technika: | malarstwo olejne |
Rozmiar: | wys. 90 cm, szer. 120 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 09.09.1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/53 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Pejzaż Włoski" to obraz olejny na płótnie utrzymany w zgaszonej ciemnej kolorystyce charakterystycznej dla tego okresu twórczości Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Kompozycja przedstawia krajobraz, którego linia horyzontu przebiega na 1/3 wysokości. W centrum u podnóża ciemnozielonego wzgórza widoczna jest grupa jasnych zabudowań i drzewa w kolorze ciemnej ochry. Ich barwa koresponduje z partią nieba malowaną żółcieniami i brązami. Obok budynków przebiega jasny pas wiejskiej drogi. Kompozycja, a zwłaszcza bryły zabudowań, zostały uproszczone i zmonumentalizowane. Kontrastują z krajobrazem przedstawionym w sposób nastrojowy, wręcz romantyczny. Tego rodzaju połączenie to cecha charakterystyczna pejzaży malowanych przez Kowarskiego. Łączył on w swoich pracach klasyczne i romantyczne ideały z zaczerpniętą ze współczesnych mu nurtów syntezą form. Artysta wypracował swój własny styl, w którym dostrzec można zarówno wpływy Pabla Picassa, jak i inspiracje XIX-wieczną sztuką francuską spod znaku Gustawa Courbeta czy przełomu XVIII i XIX wieku np. Jacquesa-Louisa Davida. Jednocześnie wykazywał duże zainteresowanie twórczością mistrzów włoskiego renesansu. Podczas pobytu w Paryżu z uwagą studiował w Luwrze prace Tycjana, Leonarda da Vinci i Tintoretta. Inspiracje renesansem znalazły odbicie w stosowanej przez niego zmonumentalizowanej formie, która z czasem wyewoluowała ku bardziej syntetycznej i ekspresyjnej. Studia nad pejzażem zajmowały artystę od najmłodszych lat. Zainteresowanie tą tematyką i szczególną wrażliwość na naturę zaszczepił w nim jego pierwszy nauczyciel malarstwa z Odessy – akwarelista Wiktor Somołowicz. Kowarski odczuwał pejzaż w sposób romantyczny, z uwagą analizował kształty drzew i chmur, czy blask i barwę nieba. Inspiracją do powstania obrazu „Pejzaż Włoski" była zapewne podróż, którą artysta odbył do Włoch w 1923 roku. Od lat zainteresowany kulturą antyczną, zwiedzał wówczas zabytki Florencji i Rzymu. Z czasem inspiracje antykiem znalazły silniej odbicie w jego późniejszych pracach.
Dorota Stolarska-Kultys