Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Pejzaż włoski

Felicjan Szczęsny Kowarski

Pejzaż włoski

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 90 cm, szer. 120 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 09.09.1932
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/53
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Pejzaż Włoski" to obraz olejny na płótnie utrzymany w zgaszonej ciemnej kolorystyce charakterystycznej dla tego okresu twórczości Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Kompozycja przedstawia krajobraz, którego linia horyzontu przebiega na 1/3 wysokości. W centrum u podnóża ciemnozielonego wzgórza widoczna jest grupa jasnych zabudowań i drzewa w kolorze ciemnej ochry. Ich barwa koresponduje z partią nieba malowaną żółcieniami i brązami. Obok budynków przebiega jasny pas wiejskiej drogi. Kompozycja, a zwłaszcza bryły zabudowań, zostały uproszczone i zmonumentalizowane. Kontrastują z krajobrazem przedstawionym w sposób nastrojowy, wręcz romantyczny. Tego rodzaju połączenie to cecha charakterystyczna pejzaży malowanych przez Kowarskiego. Łączył on w swoich pracach klasyczne i romantyczne ideały z zaczerpniętą ze współczesnych mu nurtów syntezą form. Artysta wypracował swój własny styl, w którym dostrzec można zarówno wpływy Pabla Picassa, jak i inspiracje XIX-wieczną sztuką francuską spod znaku Gustawa Courbeta czy przełomu XVIII i XIX wieku np. Jacquesa-Louisa Davida. Jednocześnie wykazywał duże zainteresowanie twórczością mistrzów włoskiego renesansu. Podczas pobytu w Paryżu z uwagą studiował w Luwrze prace Tycjana, Leonarda da Vinci i Tintoretta. Inspiracje renesansem znalazły odbicie w stosowanej przez niego zmonumentalizowanej formie, która z czasem wyewoluowała ku bardziej syntetycznej i ekspresyjnej. Studia nad pejzażem zajmowały artystę od najmłodszych lat. Zainteresowanie tą tematyką i szczególną wrażliwość na naturę zaszczepił w nim jego pierwszy nauczyciel malarstwa z Odessy – akwarelista Wiktor Somołowicz. Kowarski odczuwał pejzaż w sposób romantyczny, z uwagą analizował kształty drzew i chmur, czy blask i barwę nieba. Inspiracją do powstania obrazu „Pejzaż Włoski" była zapewne podróż, którą artysta odbył do Włoch w 1923 roku. Od lat zainteresowany kulturą antyczną, zwiedzał wówczas zabytki Florencji i Rzymu. Z czasem inspiracje antykiem znalazły silniej odbicie w jego późniejszych pracach.


Dorota Stolarska-Kultys

Felicjan Szczęsny Kowarski

Malarz i rzeźbiarz, określany często twórcą polskiej szkoły malarstwa monumentalnego. Naukę rysunku rozpoczął już we wczesnym dzieciństwie u Wiktora Somołowicza. Następnie, w latach 1902 – 1908, uczęszczał do szkoły artystycznej prowadzonej przez Odeskie Towarzystwo Sztuk Pięknych. Po jej zakończeniu, jako najlepszy absolwent został przyjęty bez egzaminu do petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie od 1910 roku studiował malarstwo. Dyplom w pracowni Dymitra Kardowskiego obronił w 1918 roku. W Petersburgu przebywał podczas I wojny światowej i rewolucji, zajmował się wówczas przygotowywaniem opraw masowych uroczystości. Było to jego...