Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Fiordy, Norwegia

Edward Hartwig

Fiordy, Norwegia

Udostępnij:
Datowanie: 1965
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 47 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 15.12.1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/884
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Prezentowane fotografie łączy jeden wspólny temat – pejzaż. Przewija się on w całej twórczości Edwarda Hartwiga, artysty mocno zakorzenionego w tradycji plastycznej, dostrzegającego w krajobrazie motyw szczególnie powiązany z malarstwem. W młodości Hartwig uczęszczał na zajęcia do pracowni malarstwa i studiował prace impresjonistów i postimpresjonistów, które stanowiły dla niego źródło inspiracji. Malarskie fascynacje dały o sobie znać zwłaszcza w początkowym okresie twórczości, z którego pochodzą fotografie Wisła, Snopy i Pejzaż. Cechuje je rozproszone światło, lekko poruszony i miękko potraktowany rysunek, zatracające się kształty i kontury. W uzyskaniu malarskiego efektu pomagało Hartwigowi stosowanie tzw. technik szlachetnych, w tym m.in. złotobromu dającego specyficzne zabarwienie odbitki. W pracach z wczesnego okresu, które autor określał mianem „obrazów fotograficznych”, dostrzec można wpływy tradycji piktorializmu i bezpośrednie nawiązania do malarstwa impresjonistycznego. Podobnie jak impresjoniści artysta starał się utrwalić bezpośrednie wrażenia zmysłowe i ich ulotność. Wiele uwagi poświęcał studiowaniu światła, badaniu stopnia jego intensywności i temu, jak rozkłada się ono na powierzchniach. Jego fotografie cechuje subiektywizm. Nie interesowało go wierne oddawanie rzeczywistości, ale kreowanie własnej wizji świata. Na rozbudzenie u Hartwiga zainteresowania pejzażem wpływ miał również Jana Bułhaka, piewca piktorializmu i propagator programu "fotografii ojczystej".



W 1933 roku Hartwig wyjechał na studia do Instytutu Grafiki do Wiednia, gdzie poznał techniki graficzne stosowane w fotografii, co wpłynęło na zmianę jego stylu. Zrezygnował z półtonów i miękkiego rysunku na rzecz ostrych kontrastów, ograniczenia palety do czerni i bieli, graficznej, kontrastowej formy oraz eksperymentów ocierających się o abstrakcję i skrótowy, plakatowy przekaz. Od tego momentu znaczna część jego pracy odbywała się w ciemni, a negatyw stanowił jedynie punkt wyjścia do dalszych działań. Dzięki temu artysta mógł poprzez przetworzenia uczynić pejzaże jeszcze bardziej subiektywnymi. Wynikiem tego rodzaju eksperymentalnych działań jest jedna z omawianych prac – powstałe w 1977 roku Pejzaże. Również fotografię Fiordy, Norwegia charakteryzują mocne kontrasty wyostrzające kształty do tego stopnia, że czernie zlewają się ze sobą, tworząc abstrakcyjne formy. Ingerencja autora nie jest tu jednak tak daleko posunięta, podobnie jak w pracy Po halnym, Tatry, bliższej już czystej fotografii, do której Hartwig z czasem powrócił.



Pod koniec życia artysta rozpoczął eksperymenty z kolorem i tutaj także głównym tematem był pejzaż.


Dorota Stolarska-Kultys

Edward Hartwig

Fotograf, twórca autorskiej koncepcji fotografiki. Urodziny w Moskwie, dzieciństwo spędził w Lublinie, gdzie uczęszczał do prywatnej szkoły malarstwa Henryka Wiercińskiego i pomagał ojcu, Ludwikowi Hartwigowi, w prowadzonym przez niego zakładzie fotograficznym. Swoją przyszłość wiązał z malarstwem, jednak na początku lat 30. XX wieku przejął po ojcu pracownię. Prowadził ją wraz z żoną Heleną – aktywną fotograficzką. W latach 1935–1937 przebywał w Wiedniu studiując w Graphisches Institut w pracowniach: Rudolfa Koppitza i Hansa Daimlera. Początkowo pozostawał pod wpływem twórczości Jana Bułhaka i innych twórców z kręgu Fotoklubu...