Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Rozwój wypadków w Vitznau

Marek Chlanda

Rozwój wypadków w Vitznau

Udostępnij:
Datowanie: 1978
Technika: technika mieszana
Rozmiar:wys. 69 cm, szer. 77,5 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 16.03.1982
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/1394
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Marek Chlanda, jak sam mówi, przypatruje się rzeczom i swojemu otoczeniu z ołówkiem w ręku. Rysunek to dla niego zapis, notatka z obserwacji. Jego realizacje, zarówno z obszaru grafiki, jak i rzeźby, są często motywowane własnymi doświadczeniami, stanowią aluzję do przeżyć i emocji, przeczytanych lektur czy odbytych podróży. Nie inaczej jest z pracą „Rozwój wypadków w Vitznau", w której autor przywołuję formy zaczerpnięte z natury. Osadzenie ich w określonej przestrzeni – wspomnianej w tytule szwajcarskiej gminie Vitznau – może odnosić się do konkretnego prywatnego przeżycia czy krajobrazu.



Praca składa się z dwóch grafik, na których ukazany został konar drzewa i zaznaczona dynamika jego ruchu w dół, jak gdyby po obwodzie koła. Jednocześnie na obu rysunkach autor wykreślił delikatne linie wyznaczające kąty: ostry i prosty, w miejscach, w których potencjalnie może się znaleźć przesuwający się konar. Korespondują one ze znajdującą się niżej na planszy formą trójkąta. Jej krawędzie wyznaczają czarne nitki, a środek z wyraźnie zaakcentowaną na biało wysokością wypełnia czarny tusz. Zestawiając formę ograniczą zaczerpniętą z natury z rysunkiem technicznym figury geometrycznej, Chlanda akcentuje obecność w przyrodzie geometrii, której przejawy widoczne są w liniach, kątach i kształtach. Rysunek umożliwia mu zarazem dokonanie syntezy indywidualnego doświadczenia z uniwersalnością kształtów. Figury geometryczne to dla artysty archetypy, wzorce, które w jego pracach przeżywają metamorfozy i zyskują nowe zmysłowe wcielenia. W „Rozwoju wypadków w Vitznau" nawiązują do tego również ledwie widoczne, napisane odręcznie ołówkiem notatki: „to zniknie” i „to pozostanie”. Pierwsza odnosi się do grafik stanowiących zapis efemerycznych doświadczeń natury, w których kształty urzeczywistniają się w swoich kolejnych wcieleniach jako znaki w pejzażu. Druga wskazuje na zdecydowaną czarną formę trójkąta ukazaną jako niewzruszona i „odwieczna” figura geometryczna.



„Rozwój wypadków w Vitznau" powstał w tym samym roku, w którym Chlanda pracował nad obszerną serią „XIII" (1978) złożoną z ponad osiemdziesięciu prac, w założeniu mających podejmować ten sam wątek zestawienia geometrii i organiczności.


Dorota Stolarska-Kultys

Marek Chlanda
Marek Chlanda

Od początku swojej drogi twórczej starał się znieść granice dzielące rozmaite dziedziny artystyczne. Od końca lat 70. do swoich rysunków doklejał takie elementy jak kawałek futra, metalowy drut, sznury. Z biegiem lat zaczął tworzyć obiekty oraz instalacje, unaoczniając fizyczność stosowanych przez siebie prostych, naturalnych materiałów. W 1988 roku odbyła się niezwykle ważna w dorobku artysty wystawa miejsce rzeźby w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, konfrontująca twórczość Chlandy z dziełami Josepha Beuysa i Roydena Rabinowitcha. W niektórych działaniach współpracował z muzykami (będąc absolwentem szkoły muzycznej)...