Joseph Beuys
Jeleń / Hirsch / Deer
Datowanie: | 1960 |
Technika: | akwatinta, litografia |
Materiały: | papier, farba graficzna |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 56,5 cm, szer. 45 cm; bez passe-partout: wys. 36 cm, szer. 27,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/57 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
W rysunkach zwierząt Joseph Beuys poszukiwał transcendencji, podobnej to tej występującej w mitach, w których zwierzę było przewodnikiem człowieka poza rzeczywistość doczesną. Grafiki ze zbiorów Muzeum Sztuki stanowią kontynuację wczesnego okresu twórczości z lat 50. XX w., kiedy powstało szereg przedstawień animalistycznych, związanych z szamanizmem, rytuałami i szczególnymi mocami przypisywanymi zwierzętom. Ich formy były dość swobodne, przywodziły na myśl bezkształtne twory i plamy, z czasem nabierające konkretnych rysów. Uchwycony stan niedookreślenia – swoistego bycia „pomiędzy” zdefiniowanymi stadiami, jest ilustracją przemieniającej się nieustannie substancji, przepływu jej twórczej energii, która objawia się w świecie przyrody.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 412-413).
Joseph Beuys. Polentransport 1981, Budapest Galeria, Budapest, 1989-03-03 - 1989-03-31
Joseph Beuys. Obrzeża Europy. Z kolekcji: Joseph Beuys. Polentransport 1981, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 1997-09-05 - 1997-10-05
Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", Budapest : Budapest Galeria Kiallitoterme, s. poz. kat. 20.,Anna Saciuk-Gąsowska, Krzysztof Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, rozdz.: il. barwna s. 24, Agata Smalcerz, Bielsko-Biała : Galeria Bi